Η τοποθέτηση μου επί της Αρχής στην συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ(ΝΑΝΤΙΑ) ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Βουλευτής Β2  Δυτ. Τομέα Αθήνας – Κίνημα Αλλαγής

 

Αθήνα, 18/11/2019

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Κάθε προσπάθεια αναθεώρησης του Συντάγματος αποτελεί μια κορυφαία στιγμή της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, καθώς τροποποιείται ο καταστατικός χάρτης της χώρας.

Αυτή η Αναθεωρητική διαδικασία του Συντάγματος πρέπει να δείξει κάτι διαφορετικό από τις συνήθεις λειτουργίες των άλλων διαδικασιών του Κοινοβουλίου. Οφείλει να αποτελέσει φάρο ως προς την θεσμική συνεννόηση μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων και πρέπει να έχει την αντίστοιχη συμπεριφορά εκ μέρους όλων μας, προκειμένου να αποτραπεί ο ακραίος κίνδυνος για τη Δημοκρατία και το Κράτος Δικαίου, που είναι ο κίνδυνος του συνταγματικού λαϊκισμού και της προχειρότητας.

Δυστυχώς, η τεχνητή πόλωση στην προηγούμενη βουλή μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ επισκίασε τη συζήτηση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση, ακυρώνοντας σε μεγάλο βαθμό την ιστορική αξία του εγχειρήματος.

Αποτέλεσμα του εκφυλισμού της συζήτησης ήταν να περάσει ανεκμετάλλευτη η ιστορική ευκαιρία για αναγκαίες τομές και γενναία βήματα προς τα εμπρός αξιοποιώντας στο επίπεδο του Συντάγματος την εμπειρία της κρίσης.

Και ενώ μετά από δέκα χρόνια κρίσης όπου δοκιμάσθηκαν οι θεσμοί, όπου συντελέσθηκαν τεράστιες μεταβολές τόσο στην χώρα μας όσο και συνολικά στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα συνταγματικής τάξης και στην οικονομική διακυβέρνηση στην ευρωζώνη, δυστυχώς εμείς συνεχίζουμε να ομφαλοσκοπούμε και να αναλωνόμαστε σε θέματα που θα έπρεπε να είχαν λυθεί προ πολλού, σε συζητήσεις που αφορούν περισσότερο το χθες παρά το σήμερα και το αύριο.

Μία από τις πιο χαρακτηριστικές τέτοιες περιπτώσεις που συντελέσθηκε δυστυχώς ήδη στην προηγούμενη Βουλή είναι ο αποκλεισμός από την επόμενη φάση της αναθεωρητικής διαδικασίας του κανόνα της δημοσιονομικής ισορροπίας, της δημοσιονομικής επίγνωσης, η εισαγωγή του οποίου στα συντάγματα των κρατών μελών συνιστά υποχρέωση τους προβλεπόμενη ρητά στη «Συνθήκη για τη Συνεργασία, το Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση» που διέπει την οικονομική διακυβέρνηση της ευρωζώνης. Η συνταγματική πρόβλεψη για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, να προβλέπεται δηλαδή ο χρυσός δημοσιονομικός κανόνας, το όριο του δημοσιονομικού ελλείμματος και το όριο του δημοσίου χρέους είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να σταματήσει η υποθήκευση του μέλλοντος των επόμενων γενιών.

Εκτός όμως από αυτό υπάρχει μία σειρά από χαμένες ευκαιρίες που δεν συμπεριλήφθηκαν τελικά σε αυτήν την συνταγματική αναθεώρηση, δίνοντας τελικά έναν τόνο περισσότερο διεκπεραιωτικό παρά ουσιαστικών αλλαγών.

Δεν περιλήφθηκαν π.χ. στην αναθεωρητική διαδικασία πολύ σημαντικές διατάξεις, όπως το άρθρο 16 παρ. 5 και 8 για τη δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων λόγω της ιδεοληπτικής μυωπίας του ΣΥΡΙΖΑ, χάνοντας αυτήν την ευκαιρία για μία ολόκληρη δεκαετία. Την ώρα που σε όλο τον αναπτυγμένο κόσμο υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια, εμείς παραμένουμε κολλημένοι σε ιδεοληψίες του χθές.

Δυστυχώς όμως και το άρθρο 24 του Συντάγματος για την Κλιματική Αλλαγή παραμένει εκτός αναθεώρησης, για την οποία εμείς προτείναμε τη θέσπιση της υποχρέωσης της Πολιτείας να υιοθετεί δράσεις για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής και την προστασία της βιοποικιλότητας.

Τέλος σε ό,τι αφορά στον πολύπαθο χώρο της δικαιοσύνης το ΚΙΝΑΛ κατέθεσε και ανέπτυξε δέσμη παρεμβάσεων για την ενίσχυση της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης και των λειτουργών της, καθώς και την εμπέδωση των αρχών του Κράτους Δικαίου. Οι προτάσεις μας περιλάμβαναν την ενίσχυση του ρόλου της Βουλής στην επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης, την αξιοποίηση της πιλοτικής δίκης στον έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων και άλλα.

Ωστόσο, με κύρια ευθύνη της πλειοψηφίας, η Αναθεώρηση θα αγνοήσει πλήρως τις ανάγκες της Ελληνικής Δικαιοσύνης και του πολίτη.

Η αναθεώρηση αυτή, δεν μπορεί να γίνεται ερήμην της μεγάλης συναινετικής αναθεώρησης του 2001, η οποία έχει προσφέρει στον τόπο τεράστια κοιτάσματα κανονιστικά στο κεφάλαιο των κοινωνικών, ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων, στο κεφάλαιο των σύγχρονων απειλών από την κοινωνία της πληροφορίας, των προβλημάτων βιοηθικής και τεχνοηθικής, στο κεφάλαιο της ψηφιακής εποχής και των ψηφιακών δικαιωμάτων και απειλών, το Ελληνικό Σύνταγμα είναι το πληρέστερο διεθνώς χάρη στην αναθεώρηση του 2001.

Το πρόβλημα της χώρας δεν είναι συνταγματικό, το πρόβλημα της χώρας φάνηκε όλα τα τελευταία χρόνια ότι είναι βαθιά πολιτικό.

Οφείλουμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί στον κίνδυνο της εύκολης συνταγματικής ρητορείας, ότι όλα μπορεί να λυθούν μέσω της αναθεώρησης του Συντάγματος, ότι οι παθογένειες του πολιτικού συστήματος, οι αδυναμίες της δικαιοσύνης και της δημόσιας διοίκησης, θα λυθούν ως δια μαγείας, με νομικό τρόπο, μέσα από την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Η Αναθεώρηση του Συντάγματος, έστω και αν αφήνει μία σειρά πολύ σοβαρών θεμάτων εκτός, οφείλει να ενισχύσει τις ελευθερίες και τα δικαιώματα των πολιτών, να κατοχυρώσει το κοινωνικό κράτος και να θέσει τις βάσεις για να αντιμετωπιστούν δυσλειτουργίες και παθογένειες του πολιτικού μας συστήματος.

Αυτό έχει ανάγκη ο τόπος.

Αυτή είναι η πρόταση για την πατρίδα μας.

Αυτή είναι η προτεραιότητα μας».

Ακολουθεί λινκ  στο  you tube με την ομιλία της Κας Νάντιας Γιαννακοπούλου:https://www.youtube.com/watch?v=9JmsuvIz6S4&feature=youtu.be

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s