Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Αυτή την ώρα που συνεδριάζουμε με αφορμή την συζήτηση ενός Νομοσχεδίου, γράφονται οι τελευταίες δραματικές στιγμές για την Μαριούπολη. Μετά τα καθημερινά γεγονότα που έρχονται στην στο φως, βιασμούς ακόμα και μωρών, ανηλεείς βομβαρδισμοί, ισοπεδώσεις πόλεων, χρησιμοποίηση τακτικών που παραπέμπουν στην τακτική των ναζί στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κυκλοφορούν και φήμες για πιθανή χρήση χημικών στην Μαριούπολη. Η καρδιά μας και το μυαλό μας βρίσκεται εκεί , βρίσκεται κοντά στους μαχητές μιας πόλης που κατοικούσαν πάνω από 100.000 ελληνόφωνοι. Για άλλη μια φορά με καθαρή φωνή πρέπει να πούμε χωρίς αστερίσκους: Ρώσοι σταματήστε την βάρβαρη εισβολή, σταματήστε τα συνεχή εγκλήματα πολέμου! Σταματήστε αυτή την απάνθρωπη επίδειξη ισχύος απέναντι στην ηρωική αντίδραση και μάχη των Ουκρανών! Στην Ελλάδα και όλο τον κόσμο είμαστε με την Ουκρανία, με την Δημοκρατία, με το Διεθνές Δίκαιο. Είμαστε με κάθε τρόπο χωρίς ναι μεν αλλά με αυτούς που μάχονται για αυτές τις αξίες. Δεν σιωπούμε, δεν συμψηφίζουμε, δεν αναζητούμε σημεία ισορροπίας ανάμεσα στον θύτη και το θύμα.
Ο Β Πούτιν συνεχίζει να αδιαφορεί με την παγκόσμια κατακραυγή ως γνήσιος εκφραστής του ολοκληρωτισμού , του αναθεωρητισμού, των εγκλημάτων πολέμου που πραγματοποιούνται κοντά δύο μήνες. Παρατείνει τις επιχειρήσεις αδιαφορώντας για τις επιδράσεις των ενεργειών του. Και δυστυχώς αυτή την παράταση κοστίζει σε διεθνή αποσταθεροποίηση, ενώ επιφέρει και τεράστιες οικονομικές παρενέργειες στον πλανήτη και ιδιαίτερα στην Ευρώπη με ότι αυτό σημαίνει για την ζωή των πολιτών, την ακρίβεια, τις ανατιμήσεις που αναμένονται ακόμα πιο σημαντικές και θα επιφέρουν καίρια πλήγματα στο βιοτικό επίπεδο, στη αγοραστική δύναμη ιδιαίτερα των πιο ευάλωτων κοινωνικών ομάδων αλλά και ευρύτερων πια στρωμάτων.
Αυτή τη στιγμή η ακρίβεια έχοντας ξεκινήσει ένα ράλι αρκετούς μήνες πριν τον πόλεμο και τώρα απογειωνόμενη τόσο στην ενέργεια όσο και στοιχειώδη καταναλωτικά προϊόντα φέρνει σε τεράστια αδιέξοδα το μέσο νοικοκυριό στην χώρα μας. Το λέμε συνέχεια από τον περασμένο Σεπτέμβριο, το λέμε με όλη την δύναμη της φωνής μας : Χρειάζεται ένα συνολικό σχέδιο οικονομικής στήριξης έστω καθυστερημένα, έστω τώρα. Ο πληθωρισμός έχει φτάσει το 8.9% και καλπάζει. Αυτή η κατάσταση πολύ απλά δεν αντέχεται. Χρειάζονται γενναία μέτρα, χρειάζεται συνολικό σχέδιο και αυτό δεν το βλέπουμε. Δεν βοηθούν αποσπασματικά μέτρα που μάλιστα λαμβάνονται ετεροχρονισμένα αφού ουσιαστικά όταν εξαγγέλλονται όταν την όποια επίδραση την έχει ήδη απομοιώσει η αύξηση του πληθωρισμού. Εδώ και τώρα χρειάζεται η καθιέρωση του κατώτατου μισθού σε ύψος αρκετά μεγαλύτερη από ότι μπορεί να προγραμματιζόταν, μείωση του Φ. Π.Α στα πετρελαιοειδή και στα είδη πρώτης ανάγκης, εφαρμογή της υπερφορολόγησης των υπερκερδών των παρόχων ενέργειας, αύξηση των δόσεων αποπληρωμής των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων που ασφυκτιούν, καθιέρωση και πάλι του ΕΚΑΣ.
Θα ολοκληρώσω αυτή την παρέμβασή μου για να μπορέσω να περάσω στο Νομοσχέδιο. Αυτή την ώρα στην Γαλλία παίζεται το μέλλον της Ε.Ε, της Δημοκρατίας, της πορείας ενοποίησης. Παίζεται αν στην Γαλλία θα επανεκλεγεί ο Μακρόν ή μια ακροδεξιά πολιτικός που το τελευταίο διάστημα φόρεσε τη στολή του φιλολαϊσμού δίνοντας ρέστα λαϊκισμού, πλειοδοσίας για παροχές, παίζοντας με την αγωνία των πολιτών. Αυτή την ώρα είμαστε με τον Μακρόν και είναι σημαντικό που οι βασικές πολιτικές δυνάμεις ήδη έχουν δηλώσει το ίδιο συναισθανόμενες την κρισιμότητα της επιλογής των Γάλλων και τα διακυβεύματα της στιγμής.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Συζητάμε σήμερα το Νομοσχέδιο το οποίο αφορά στην ενσωμάτωση 7 μεγάλων ευρωπαϊκών Οδηγιών στην ελληνική έννομη τάξη καθώς και λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών.
Ως παράταξη αλλά και προσωπικά καταρχήν είμαστε θετικοί στη νομοθετική υιοθέτηση ευρωπαϊκών Οδηγιών. Αρκεί βεβαίως αυτό να γίνεται με κάθε σοβαρότητα και συνέπεια, ως αρμόζει.
Στο πρώτο μέρος λοιπόν του νομοσχεδίου, άρθρα 1 – 33, ενσωματώνεται στην εθνική νομοθεσία η Οδηγία αναφορικά με την έκδοση καλυμμένων ομολόγων. Οι προϋποθέσεις έκδοσης καλυμμένων ομολόγων από πιστωτικά εγχώρια ιδρύματα και η διαδικασία άσκησης δημόσιας εποπτείας επί αυτών κινούνται καταρχήν προς τη σωστή κατεύθυνση. Απαιτείται όμως μεγάλη προσοχή και σύνεση ώστε να διασφαλίζεται ένα υψηλό επίπεδο προστασίας των επενδυτών και να αποφευχθούν τυχόν παρατράγουδα, γιατί 100% εγγυημένη επένδυση είναι δεδομένο ότι δεν υφίσταται, όπως κακώς ακούστηκε από αυτή εδώ την αίθουσα. Συνεπώς θα πρέπει να τεθεί το πλαίσιο παρέχοντας την μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια και εμπιστοσύνη.
Επισημαίνω και από μέρους μου ότι χρειάζεται πάρα πολύ προσοχή με τα καλυμμένα ομόλογα καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα έχουμε επιπλέον το πρόγραμμα τιτλοποιήσεων των κόκκινων δανείων με παροχή εγγυήσεων του Δημοσίου του λεγόμενου Προγράμματος «Ηρακλής» με ότι τυχόν συνεπάγεται αυτό για την χρηματοπιστωτική ευστάθεια και τις κρατικές ενισχύσεις που έχουν δοθεί έως τώρα.
Όσον αφορά δε, τη νομοθέτηση για τη διευκόλυνση της χρήσης χρηματοοικονομικών και άλλων πληροφοριών για την πρόληψη, την ανίχνευση, τη διερεύνηση ή τη δίωξη ορισμένων ποινικών αδικημάτων σαφώς και είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Αντίστοιχοι κανόνες πρέπει να υπάρχουν σε ένα ευνομούμενο κράτος. Ωστόσο, εξίσου σημαντικό θα πρέπει να είναι και η μετέπειτα αξιοποίηση των αποτελεσμάτων των όποιων ελέγχων. Μη γίνουμε μάρτυρες μια ακόμα λίστας Panama Papers όπου για ακατανόητους λόγους παρέμεινε κλειδωμένη σε ένα συρτάρι σα να μην υπήρχε.
Γιατί καλό το θεσμικό πλαίσιο αλλά τελικά όπως αποδεικνύεται στην πράξη χρειάζεται και πολιτική βούληση για την εφαρμογή αυτού. Πολιτική βούληση που αποδείξατε ότι στερείστε, κρίνοντας από την πρόσφατη μη εφαρμογή του νόμου για τις απεργίες, τον οποίο εσείς νομοθετήσατε και διαφημίσατε ως τομή αλλά στην πράξη την κρίσιμη ώρα “ξεχάσατε” να εφαρμόσετε.
Σε αντίθεση λοιπόν με τη γνωστής κυβερνητική σας φοβία και ευθυνοφοβία που σας διακατέχει, υπενθυμίζω ότι εμείς το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής ως παράταξη φέραμε σειρά πρωτοποριακών και καινοτόμων εργαλείων για την καταπολέμηση της νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, δημιουργώντας την Ανεξάρτητη Αρχή. Αντίστοιχα λοιπόν και με την ίδια αποφασιστικότητας θα πρέπει να ενεργήσετε και εσείς τώρα με τις συγκεκριμένες διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου.
Στη συνέχεια θα ήθελα να σταθώ στα άρθρα 56 έως 139, σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας επιχειρήσεων επενδύσεων και τις αυξημένες αρμοδιότητες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Το ζήτημα όμως παραμένει. Είναι σε θέση και κατά πόσο μπορεί η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να ανταποκριθεί στα αυξημένα πλέον καθήκοντα αυτά που της ανατίθενται δια του παρόντος ; Έχει τα απαραίτητα μέσα και το προσωπικό για να ανταποκριθεί ; Δυστυχώς, μόνο η καλή θέληση δεν αρκεί. Ο Πρόεδρος των Εργαζομένων της Επιτροπής έδωσε την αίσθηση ότι ίσως και να μην είναι δυνατόν υπό τις υπάρχουσες συνθήκες να ανταπεξέλθει η Επιτροπή ικανοποιητικά στα αυξημένα νέα καθήκοντα της. Και πως να είναι άραγε με την υποστελέχωση σίγουρα να μην βοηθάει, όταν μάλιστα ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία προκήρυξης θέσεων που ξεκίνησε ήδη από το 2020. Ίδωμεν….
Κλείνοντας, η ενσωμάτωση Οδηγιών στην ελληνική έννομη τάξη δεν είναι ένα απλό τυπικό θέμα, αλλά θα πρέπει να γίνεται ουσιαστικός εκσυγχρονισμός του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου με ταυτόχρονη έμπρακτη ενίσχυση των αρμοδίων οργάνων και πολιτική βούληση για εφαρμογή αυτών που ψηφίζουμε.