Ανατιμήσεις, φαινόμενα αισχροκέρδειας και αδυναμία από την Κυβέρνηση κάνουν το κλίμα για την κοινωνία αφόρητο.

Βρισκόμαστε ήδη στην Εβδομάδα των Παθών και παρά τη διάθεση όλων μας να περάσουμε ένα διαφορετικό Πάσχα, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, αλλά και η χώρα μας είναι εδώ, είναι οξυμένα και είναι δραματικά.

Μια χώρα της Ευρώπης σταυρώνεται κυριολεκτικά επί δύο μήνες και οι εικόνες από τη μαρτυρική Μαριούπολη, όπως και άλλες πόλεις της Ουκρανίας, συγκλονίζουν. Οι εικόνες αυτές παραπέμπουν σε βάρβαρες στρατιωτικές τακτικές και συμπεριφορές οι οποίες θυμίζουν προθέσεις μηδενικής λύσης που εφάρμοσαν οι Ναζί στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ήδη άρχισαν και πάλι απειλές κατά της Φινλανδίας, ενώ πρώτη φορά ανακινείται και ο φόβος για χρήση πυρηνικών όπλων.

Αυτή την ώρα σύγκρουσης διεθνούς δικαίου και δημοκρατίας, με τον ολοκληρωτισμό και με τον αναθεωρητισμό, κανένας δεν μπορεί να κάνει γενικόλογες αναλύσεις για να κρύψει τον ανοιχτό ή συγκαλυμμένο φιλοπουτινισμό του ή το πιεσμένο μίσος του για τη Δύση. Αυτή την ώρα φαίνονται οι πραγματικά πατριωτικές δυνάμεις που έχουν καθαρό προσανατολισμό κι αυτές που σπεύδουν να κατηγορήσουν τον Πρόεδρο της Ουκρανίας για τον ηρωικό αγώνα και για τη μη παραχώρηση της ανεξαρτησίας τμήματος της χώρας του.

Είναι ρεαλιστική πολιτική ή ρεαλιστικές οι προτάσεις που ακούγονται πολλές φορές στον δημόσιο διάλογο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Το ίδιο θα συμβούλευαν οι ίδιοι την ηγεσία της χώρας μας, αν δεχόταν κάποια παρόμοια επίθεση; Ας μιλήσουν, λοιπόν, καθαρά κάποιοι. Γιατί, καταγγέλλοντας απλά την εισβολή και μετά αναφέροντας δεκάδες «αλλά» και βάζοντας δεκάδες αστερίσκους, δείχνουν την ιδεολογική, την πολιτική τους απροσδιοριστία, το λιγότερο.

Τις ίδιες μέρες, την ίδια περίοδο και λόγω του πολέμου, αλλά όχι μόνο, η ενεργειακή κρίση συνεχίζει να τροφοδοτεί ανατιμήσεις και πάλι, ανατιμήσεις οι οποίες κάνουν δύσκολη, κάνουν πολύ δύσκολη την ζωή των Ελλήνων πολιτών και κάνουν δυσβάσταχτο το πασχαλινό τραπέζι. Ανατιμήσεις, φαινόμενα αισχροκέρδειας, αλλά και αδυναμία γρήγορων αντανακλαστικών από τη μεριά της Κυβέρνησης κάνουν το κλίμα κυριολεκτικά αφόρητο για τη μέση, όχι απλά για την πιο ευάλωτη ελληνική οικογένεια. Το μέσο ελληνικό νοικοκυριό δυσκολεύεται πέρα από κάθε όριο.

Επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι την ώρα που εξελίσσεται όλο αυτό το πάρτι των ανατιμήσεων, ακούμε από την Κυβέρνηση υποσχέσεις, διαβάζουμε -παραπολιτικά βεβαίως, όχι κάτι συγκεκριμένο- ότι θα ληφθούν μέτρα. Ωστόσο, μέτρα συνολικά, σημαντικά, ολιστικά, τα οποία να αλλάζουν ή έστω να βελτιώνουν έστω και λίγο τη ζωή των Ελλήνων πολιτών, δεν βλέπουμε ακόμη, κύριοι Υπουργοί.

Και ξέρετε κάτι; Δεν με απασχολεί, δεν μας απασχολεί στο Κίνημα Αλλαγής απλώς και μόνο η καθυστέρηση στη λήψη μέτρων από τη δική σας μεριά. Με απασχολεί,  μας απασχολεί ταυτόχρονα η αίσθηση που έχουμε ότι δεν υπάρχει αυτό που σας είπα πιο πριν, ότι δεν υπάρχει ένα συνολικό σχέδιο, ένα συνεκτικό σχέδιο αντιμετώπισης της ακρίβειας και των ανατιμήσεων. Ακόμα και η τόλμη ότι δεν υπάρχει η αντίστοιχη πολιτική τόλμη, η αντίστοιχη γενναιότητα για να κάνετε δεκτές τις προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής, που από την πρώτη στιγμή καταθέσαμε και σας είπαμε και σας προειδοποιούσαμε από τον Σεπτέμβρη, όταν εσείς υποτιμούσατε το πρόβλημα της ακρίβειας.

Επισημαίνω δε ξεχωριστά, κύριοι Υπουργοί, ότι χρειάζονται μέτρα τα οποία να καλύπτουν τις ήδη ζημιές των νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες να θωρακίζουν το ταμείο της μέσης οικογένειας και για το παρόν, αλλά και για τους επόμενους μήνες, αφού όλα δείχνουν ότι η περιπέτεια που θα περνάμε θα έχει χρονικό ορίζοντα και θα έχει μακρό χρονικό ορίζοντα.

 Σε αυτό το πλαίσιο, θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω ανάποδα. Θα ξεκινήσω από μια τροπολογία σήμερα. Βεβαίως, και θεωρούμε ότι ειδικά η τροπολογία με γενικό αριθμό 1289 και ειδικό 26 όσον αφορά την αισχροκέρδεια κινείται προς την σωστή κατεύθυνση. Βεβαίως και είναι θετικό και σωστό να υπάρχει δημοσιοποίηση της εμπορικής επωνυμίας των επιχειρήσεων οι οποίες παραβιάζουν τα μέτρα περιστολής της αισχροκέρδειας. Βεβαίως και πρέπει να υπάρχει δημοσιοποίηση των ονομάτων των εταιρειών και των επιχειρήσεων οι οποίες αισχροκερδούν μέσα σε όλη αυτή την κρίση.

Και επίσης, βεβαίως, είμαστε θετικοί για την περιστολή των φαινομένων της αισχροκέρδειας στην αγορά γεωργικών προϊόντων και τροφίμων. Είναι και αυτό κάτι σημαντικό.

Επίσης, σημαντικό είναι -κι ακόμα βέβαια δεν το βλέπουμε- αυτό στο οποίο επιμένει και εμμένει το Κίνημα Αλλαγής, για τη μείωση των έμμεσων φόρων. Αυτό πότε θα το κάνετε, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης; Είναι θετικά αυτά. Μείωση του ΦΠΑ στα βασικά αγαθά, μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης πότε θα φέρετε; Αυτό αποτελεί μια συνολική αντιμετώπιση του ζητήματος.

Βεβαίως, θετικό είναι και ο καθορισμός πλαφόν στην αναπροσαρμογή μισθώματος για εμπορικές και επαγγελματικές μισθώσεις για το 2022. Κι αυτό μισό, όμως, το κάνετε. Γιατί μόνο για τις εμπορικές και τις επαγγελματικές μισθώσεις, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης, και όχι και για τις μισθώσεις ακινήτων για τους Έλληνες πολίτες, για τους ιδιώτες, για τα νέα ζευγάρια, όταν έχουν υπάρξει και όλοι το γνωρίζουμε πολύ μεγάλες αυξήσεις στα μισθώματα των κατοικιών;

Σας καλούμε, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης να καταθέσετε σήμερα, τώρα, σε αυτό το νομοσχέδιο, νομοτεχνική βελτίωση στην οποία θα συμπεριλάβετε πλαφόν στην αναπροσαρμογή του μισθώματος και για τις ιδιωτικές κατοικίες, αν θέλει πραγματικά ο Πρωθυπουργός της χώρας, ο οποίος υιοθέτησε κατευθείαν μόλις την είπαμε -βεβαίως θετικό είναι, να δούμε και πώς θα το κάνει ο κ. Μητσοτάκης- την πρόταση του Κινήματος Αλλαγής για τη στήριξη των νέων ζευγαριών και τη στήριξη της κατοικίας τους, του τεράστιου αυτού προβλήματος. Ξεκινήστε, λοιπόν, και κάντε το από αυτό το νομοσχέδιο. Τι περιμένετε; Κάντε το!

 Μετά από τη συγκεκριμένη τροπολογία, μπαίνοντας στον κορμό του νομοσχεδίου και συζητώντας το παρόν νομοσχέδιο, για το οποίο είχαμε ενδιαφέρουσες συζητήσεις στις προηγούμενες Επιτροπές, είναι γεγονός, κύριοι Υπουργοί και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πως σε ορισμένα σημεία του νομοσχεδίου παρατηρήθηκε μία κοινή, μια σύσσωμη αντίδραση όλων των εκπροσώπων της Αντιπολίτευσης όσο και των αρμόδιων φορέων κατά την ακρόασή τους στην Επιτροπή.

Πραγματικά αναρωτιέμαι, κύριε Υπουργέ, αν αυτό σας προβλημάτισε κατ’ αρχάς, αν όλο αυτό σας δημιούργησε μια ανησυχία τελοσπάντων. Όλοι έχουν άδικο όταν ταυτίζονται σε συγκεκριμένα πράγματα; Διότι εδώ πέρα υπάρχει ένα δομικό κατ’ αρχάς ζήτημα. Γιατί εγώ τελικά αυτό καταλαβαίνω από όλη την κουβέντα που υπήρξε και αυτό συγκράτησα κατά κύριο λόγο από την κουβέντα που έγινε πάνω στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο και επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά ο τρόπος με τον οποίον νομοθετείτε ως Κυβέρνηση συνολικά, ο οποίος, πέρα από αναποτελεσματικός, είναι και πρόχειρος, είναι και μονόπλευρος, άρα είναι και επικίνδυνος, πράγμα το οποίο επιβεβαιώθηκε, όχι απλά από το τι λέμε εμείς ως αντιπολίτευση, αλλά και από την ακρόαση των φορέων.

Είναι γεγονός ότι το κείμενο για το οποίο ολοκληρώθηκε η διαβούλευση στο OpenGov αφορούσε μόνο το πρώτο και το δεύτερο μέρος και στη συνέχεια προστέθηκαν διατάξεις από τα μέρη Γ΄ έως Θ΄, δηλαδή περίπου σαράντα νέα άρθρα για τα οποία δεν υπήρξε διαβούλευση ή έστω ενημέρωση μέχρι και την υποβολή του νομοσχεδίου στη Βουλή. Για να μην αναφερθώ για τη σειρά τροπολογίες, που φέρατε κυριολεκτικά τελευταία στιγμή.

Άρα η επιλογή σας να κάνετε μονομερή διαβούλευση χωρίς να έχετε βασιστεί σε αντικειμενικά στοιχεία για την αντικειμενική περιγραφή μιας κατάστασης και ενός προβλήματος αλλά και για τις επιπτώσεις των μονομερών σας αποφάσεων, ο αποκλεισμός φορέων από τη διαβούλευση για το νομοσχέδιο, θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι δείχνει μια συνδικαλιστικού τύπου προσέγγιση σε μείζονα και σοβαρότατα ζητήματα της ελληνικής πραγματικότητας, αντί για μια προσπάθεια ολοκληρωμένης παρέμβασης στις χρόνιες παθογένειες οι οποίες ταλανίζουν τον συγκεκριμένο κλάδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι όπως και σε άλλους νόμους του Υπουργείου Ναυτιλίας, παραδείγματος χάρη τον ν. 4770/2021 για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική, έτσι και τώρα τα περισσότερα θέματα προβλέπεται να ρυθμίζονται είτε από υπουργικές αποφάσεις είτε από κοινές υπουργικές αποφάσεις, που ακόμη μάλιστα και μετά από έναν και πλέον χρόνο δεν έχουν καν εκδοθεί.

Γι’ αυτό τι έχετε να μας πείτε, κύριε Πλακιωτάκη;

Κύριε Υπουργέ, για τις υπουργικές αποφάσεις που οφείλατε να φέρετε για την εφαρμογή νόμου τι έχετε να πείτε και να μας απαντήσετε εδώ στη Βουλή, που καθυστερείτε πάνω από έναν χρόνο; Είναι αυτό δείγμα ορθής νομοθέτησης;

Θέλουμε συγκεκριμένες απαντήσεις, να μας πείτε. Διότι ζητάτε λευκή επιταγή από το Κοινοβούλιο, τις υποχρεώσεις σας όμως δεν τις φέρνετε εις πέρας. Αυτά είναι τα σοβαρά ζητήματα. Διότι εκτός από ανετοιμότητα και προχειρότητα, εδώ πέρα ενδεχομένως υπάρχει και σκοπιμότητα πίσω από αυτήν τη συστηματική, όπως φαίνεται, μεθόδευση.

Ο Ειδικός Αγορητής του Κινήματος Αλλαγής κ. Μπιάγκης στις προηγούμενες συνεδριάσεις εντόπισε βεβαίως και τα θετικά τα οποία φέρνει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και τοποθετήθηκε και επί της αρχής, τόνισε όμως και πολύ συγκεκριμένα σημεία τα οποία ασφαλώς χρήζουν βελτίωσης και σε κάποια από αυτά βεβαίως εμείς τοποθετηθήκαμε και είμαστε αντίθετοι. Τα ανέλυσε διεξοδικά και ευελπιστώ, έστω και την ύστατη στιγμή, να υιοθετήσετε σημεία της κριτικής μας ως προς το τελικό κείμενο το οποίο φέρνετε.

Εγώ θα αναφερθώ χαρακτηριστικά στο άρθρο 8 του σχεδίου νόμου με το οποίο εισάγεται η δυνατότητα, υπό ειδικές προϋποθέσεις, εκτέλεσης σύμβασης ολικής ναύλωσης περιορισμένου χρόνου από επαγγελματικά πλοία αναψυχής, χαρακτηρισμένα ως επαγγελματικά σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας, χωρίς όμως υποχρέωση εγκατάστασης της διαχειρίστριας εταιρείας στην Ελλάδα. Επίσης δίνεται η δυνατότητα μέσω του άρθρου 21 με ΚΥΑ να επεκτείνεται το παραπάνω χρονικό διάστημα. Είναι μια ρύθμιση η οποία προφανώς, κύριε Υπουργέ, δημιουργεί συνθήκες μη υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των ιδιοκτητών πλοίων και πλοίων υπό σημαία τρίτων κρατών, τα οποία αν και δεν υπόκεινται στις υποχρεώσεις των παραπάνω πλοίων θα απολαμβάνουν έστω και για μικρό χρονικό διάστημα ένα μερίδιο της διαθέσιμης πίτας του θαλάσσιου τουρισμού. Το όποιο τέλος καταβάλλουν αυτά τα πλοία δεν μπορεί να συγκριθεί με τις αντίστοιχες επιβαρύνσεις, διοικητικές, φορολογικές, αλλά και άλλου κόστους, των πλοίων τα οποία ανήκουν σε φορολογικά ενεργές εταιρείες στην Ελλάδα, ενώ πουθενά δεν προβλέπεται ότι τα έσοδα από το παραπάνω τέλος θα αξιοποιούνται αντισταθμιστικά προς όφελος των θιγόμενων πλοίων.

Επίσης, όσον αφορά το άρθρο 76 σχετικά με το ειδικό ζήτημα μεταθέσεων στελεχών του Λιμενικού Σώματος, με τη συγκεκριμένη διάταξη η οποία δεν υπήρχε στο αρχικό κείμενο του σχεδίου νόμου το οποίο αναρτήθηκε στο OpenGov φαίνεται ότι αποσκοπείτε ουσιαστικά στον αυθαίρετο ορισμό από τον κάθε υπουργό ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής της διαδικασίας η οποία θα ακολουθείται για το ποσό, το ποσοστό και ο τρόπος κατανομής των πιστώσεων, τόσο για τις τακτικές μεταθέσεις μέχρι του ορίου των δεσμευθεισών πιστώσεων όσο και για τις τακτικές μεταθέσεις για την κάλυψη κενών θέσεων σε υποστελεχωμένες υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος.

Είναι νομίζω ολοφάνερο μέσα από αυτήν τη διάταξη πως με αυτόν τον τρόπο καταλύεται κάθε έννοια αξιοκρατίας, ενώ αντί να απλουστεύεται η διαδικασία, γίνεται ακόμα πιο σύνθετη και γίνεται ακόμα πιο αυθαίρετη, ακόμα και σε σχέση με το ήδη προβληματικό ΠΔ 11/2021 για τις μεταθέσεις των στελεχών του Λιμενικού Σώματος. Άρα ορθά και δικαιολογημένα, κύριε Υπουργέ, οι συνδικαλιστές του Λιμενικού Σώματος αντιδρούν και θα πρέπει άμεσα να αποσύρετε την εν λόγω διάταξη, ξεκινώντας μαζί τους έναν ουσιαστικό διάλογο, προκειμένου να θεσπιστεί εξαρχής το πλαίσιο το οποίο αφορά στις μεταθέσεις του προσωπικού με έναν τρόπο δίκαιο, με έναν τρόπο αναλογικό και βεβαίως σαφώς τεκμηριωμένο, όχι στον αέρα όπως κάνετε αυτή τη στιγμή.

Κλείνοντας, κύριε Πρόεδρε, εγώ θα ήθελα μια ακόμα φορά να κάνω σαφές από το Βήμα αυτής της Αίθουσας ότι εμείς ως Κίνημα Αλλαγής είναι νομίζω ξεκάθαρο ότι ανέκαθεν επιζητούμε την πλήρη νομοθετική επικαιροποίηση, προκειμένου να μπορεί η νομοθεσία της χώρας μας να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες του κάθε κλάδου, πάντα όμως με τον ορθό τρόπο, μακριά από μικροπολιτικές σκοπιμότητες, μακριά από όλον αυτόν τον τρόπο με τον οποίο μέχρι στιγμής έχετε δείξει ότι νομοθετείτε, τονίζοντας βεβαίως τα θετικά στοιχεία, όπου υπάρχουν, και αναδεικνύοντας τα αρνητικά σημεία του κάθε νομοσχεδίου. Με αυτόν τον τρόπο συμβάλλουμε σε κάθε πρωτοβουλία η οποία προάγει τον κάθε τομέα του ελληνικού κράτους και της ελληνικής κοινωνίας και εξασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία του σύμφωνα με τις ανάγκες, όχι απλά του παρόντος, αλλά και του μέλλοντος.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s