Παρέμβαση στην παρουσίαση της πρώτης έκθεσης για την κατάσταση του Κράτους Δικαίου στην χώρα μας από τον Επίτροπο της Ε.Ε. Didier Reynders

Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Επίτροπέ, θα ήθελα κι εγώ να σας καλωσορίσω από τη μεριά μου και από την μεριά του ΚΙΝΑΛ, του ΠΑΣΟΚ, του κόμματος της Κεντροαριστεράς και της Σοσιαλδημοκρατίας στην Ελλάδα και να σας ευχαριστήσω για τη σημερινή παρουσία σας στην Ελληνική Βουλή για να μας παρουσιάσετε αναλυτικά την πρώτη ετήσια έκθεση η οποία πραγματοποιήθηκε για την κατάσταση του κράτους δικαίου στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μια έκθεση η οποία μπορεί ομολογουμένως να αποτελέσει ένα ουσιαστικό ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την περαιτέρω αναβάθμιση της επικρατούσας κατάστασης και στην χώρα μας αφού βεβαίως κάνουμε και τις απαιτούμενες συγκρίσεις με όλες τις άλλες χώρες.

Η πρώτη ετήσια έκθεση για το κράτος δικαίου είναι μια από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες του προγράμματος εργασίας της Επιτροπής για το 2020 και μέρος του ολοκληρωμένου μηχανισμού του ευρωπαϊκού μηχανισμού για το κράτος δικαίου. Βεβαίως, υπάρχει διάκριση από τα άλλα στοιχεία της εργαλειοθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κράτος δικαίου, χωρίς να αντικαθιστά τους βασιζόμενους τους βασιζόμενους της συνθήκης μηχανισμούς με την αντιμετώπιση από την Ε.Ε. σοβαρότερων ζητημάτων τα οποία σχετίζονται με το κράτος δικαίου.

Είναι όμως μια πάρα πολύ σημαντική πρωτοβουλία και είναι μια πάρα πολύ σημαντική πρωτοβουλία, η οποία έρχεται μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες, εν μέσω της πανδημίας, εν μέσω της κρίσης του κορωνοϊού, που δυστυχώς έχουμε δει, ότι σε πολλές χώρες κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει αποτελέσει μία δικαιολογία, προκειμένου να υπάρξει κατάληξη βασικών αρχών του Κράτους Δικαίου. Έχουμε δει περιπτώσεις, τόσο στην Ουγγαρία, όσο και στην Πολωνία, που έχουν εργαλειοποιήσει την κρίση του κορωνοϊού προς αυτήν την αρνητική κατεύθυνση.

Θέλω να μου επιτρέψετε να μιλήσω για τους τέσσερις βασικούς πυλώνες που έχουν ισχυρή επίδραση στο Κράτος Δικαίου και ιδιαίτερα σε σχέση με το τι παρατηρούμε στη χώρα μας.

Όσον αφορά τον πρώτο πυλώνα που έχει να κάνει με το σύστημα της Δικαιοσύνης, γνωρίζουμε όλοι- είναι νομίζω κοινή παραδοχή- ότι το σύστημα απονομής δικαιοσύνης στη χώρα μας είναι ένα από τα πιο αργά συστήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού η κάθε υπόθεση χρειάζεται αρκετά χρόνια για να τελεσιδικήσει. Συγκεκριμένα, ο χρόνος ο οποίος απαιτείται για την εκδίκαση των αστικών και εμπορικών υποθέσεων αμφισβητούμενης δικαιοδοσίας σε πρώτο βαθμό αυξήθηκε εκ νέου σε 559 ημέρες το 2018, σε σύγκριση με 479 ημέρες το 2017 και αυτό είναι κάτι, νομίζω, το οποίο πρέπει να μας προβληματίσει.

Αν θέλουμε, λοιπόν, πραγματικά πάνω σε αυτό το τόσο σοβαρό ζήτημα το οποίο πολλές φτάνει και στα όρια της αρνησιδικίας και τίθενται μείζονα ζητήματα συνταγματικότητας, τότε αυτό το οποίο πρέπει να κάνουμε είναι σίγουρα περαιτέρω ψηφιοποίηση. Άρα, λοιπόν χρειάζεται περαιτέρω ψηφιοποίηση, έχει αρχίσει και γίνεται μία πρώτη σοβαρή προσπάθεια, νομίζω, από το Υπουργείο, όμως ακόμα υπάρχουν πάρα πολλά τα οποία οφείλουν και τα οποία πρέπει να γίνουν, ενταγμένα σε ένα συνολικό πλαίσιο. Αυτό είναι κάτι το οποίο περιμένουμε και περιμένουμε να ακούσουμε το οποίο θα πει και ο Υπουργός Δικαιοσύνης πάνω στα συγκεκριμένα ζητήματα.

Εγώ θα ήθελα ιδιαίτερα, όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα όμως, να σας πω και το εξής- γιατί πρέπει να μιλάμε πάντα πρακτικά και με βάση το τι συμβαίνει, το τι ουσιαστικά συμβαίνει στη χώρα μας- το προηγούμενο χρονικό διάστημα, στην προηγούμενη Κοινοβουλευτική Περίοδο- και θα μιλήσω για την αρχή της διάκρισης των εξουσιών- υπήρξε ουσιαστικά προσπάθεια παρέμβασης από την εκτελεστική εξουσία προς την δικαστική εξουσία, με αφορμή το υπαρκτό σκάνδαλο της Novartis,να παραπεμφθούν δέκα κορυφαία στελέχη της Κυβέρνησης, ανάμεσα στα οποία πρώην Πρωθυπουργοί, ο Πρόεδρος της Κεντρικής Τράπεζας, πρώην Υπουργοί με δήθεν προστατευόμενους μάρτυρες και υπήρξε μία προσπάθεια συλλήβδην ενοχοποίησής τους και, όπως εκ των υστέρων φάνηκε από τις συνταγματικές νόμιμες διαδικασίες και της Βουλής των Ελλήνων, όλα αυτά φάνηκαν ότι δεν στέκουν. Υπήρξαν πραγματικά εικόνες ντροπής. Αυτήν τη στιγμή η προσπάθεια συλλήβδην ενοχοποίησης και ουσιαστικά παρέμβασης στη Δικαιοσύνη από τον πρώην Υφυπουργό Δικαιοσύνης της Χώρας, είναι κάτι το οποίο έχει μείνει, περιμένουμε να τοποθετηθεί το Δικαστικό Συμβούλιο για την παραπομπή στο Ειδικό Δικαστήριο του εν λόγω Υπουργού καιόλα αυτά μας δείχνουν, ότι ακόμα και σε ώριμες Δημοκρατίες, όπως είναι η Δημοκρατία στη χώρα μας, υπάρχουν στιγμές όπου μπορεί πραγματικά να αμφισβητηθούν βασικές αρχές του Κράτους Δικαίου.

Όσον αφορά τώρα το θέμα της καταπολέμησης της διαφθοράς, δεν μπορούμε, σε καμία περίπτωση, να παραλείψουμε τα βήματα τα οποία πραγματοποιήθηκαν με τη δημιουργία της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και σαφώς έχουμε πολύ ακόμα δρόμο μπροστά μας ώστε να υλοποιηθεί το εθνικό σχέδιο δράσης. Σημαντικότερη, νομίζω, τομή ήταν η Συνταγματική Αναθεώρηση του 2019, κατά την οποία τροποποιήθηκε το καθεστώς ασυλίας για τους βουλευτές και τους υπουργούς και εδώ, νομίζω είναι απολύτως σαφές, ότι κανένας πολίτης δεν μπορεί να χρήζει διαφορετικής αντιμετώπισης από τη Δικαιοσύνη, ιδιαίτερα όσον αφορά θέματα τα οποία δεν έχουν να κάνουν με την κοινοβουλευτική ελευθερία η οποία προστατεύεται για τους βουλευτές, αλλά για άλλα αδικήματα και αυτό είναι νομίζω μια πάγια θέση και υποχρέωσή μας. Μείζον ζήτημα είναι η εμφάνιση άσκησης πίεσης ή επιρροής από ομάδες συμφερόντων, το γνωστό lobbying, το οποίο εξακολουθεί, σε πολύ μεγάλο βαθμό, να μη ρυθμίζεται κανονιστικά και για αυτό πρέπει να γίνει κάτι, το οποίο θα το συζητήσουμε, θα γίνει ένας ευρύς πολιτικός διάλογος και πρέπει να δούμε πώς θα ρυθμιστεί και βεβαίως το πλαίσιο προστασίας των μαρτύρων δημοσίου συμφέροντος είναι ακόμα ελλιπές και είναι κι αυτό ένα μείζον θέμα.

Όσο αφορά την πολυφωνία και την ελευθερία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, παρόλο που το νομοθετικό πλαίσιο με συνταγματικές εγγυήσεις, δυστυχώς, επί του έργου δεν τηρείται, νομίζω ότι πρέπει να υπάρξει και εδώ μια πάρα πολύ σοβαρή δουλειά, η οποία πρέπει να γίνει, σχετικά με την μεγαλύτερη ανεξαρτησία και την μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης. Και εδώ πέρα, θα μου επιτρέψετε, να αναφέρω και να μιλήσω συγκεκριμένα, γιατί ξανά στο προηγούμενο διάστημα είδαμε και υπήρξαν πιέσεις και πιέσεις πολιτικές, να κλείσουν κάποια κανάλια και κάποια κανάλια έκλεισαν, ένας διαγωνισμός για άδειες καναλιών, που εκ των υστέρων κρίθηκε αντισυνταγματικός και γύρω από τον οποίο υπήρξαν καταγγελίες ότι στήθηκε διαγωνισμός, φάνηκαν και καταγγέλθηκαν όλα αυτά, κύριε Επίτροπε και έχουν έρθει στη Βουλή για να αποφασίσει, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα και οι καταγγελίες για αυτό έχουν υπάρξει για τον άνθρωπο ο οποίος υπήρξε ο βασικός άνθρωπος της προηγούμενης Κυβέρνησης που στήριξε, προκειμένου να πάρει τον έλεγχο κάποιων καναλιών.

Σε αυτό πρέπει να προσθέσουμε και την επίθεση και την στοχοποίηση πολλών δημοσιογράφων, η οποία υπήρξε από την προηγούμενη Κυβέρνηση, ιδιαίτερα όσον αφορά το ζήτημα του δημοψηφίσματος. Να σας υπενθυμίσω ότι για το δημοψήφισμα του 2015 ζήσαμε στιγμές όπου δημοσιογράφοι διαγράφηκαν ουσιαστικά από τη ΕΣΗΕΑ και να σας πω, ότι αυτό υπάρχει ακόμα και τώρα και δυστυχώς συνεχίζει να υπάρχει μία μονοφωνία, με ευθύνη της παρούσας Κυβέρνησης, στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Δυστυχώς, τα κυβερνητικά στελέχη έχουν καθιερώσει μια μόνιμη θέση σε όλα τα τηλεοπτικά πάνελ, με αποτέλεσμα να μην έχουμε επί ίσοις όροις παρουσία όλων των Κομμάτων στην ελληνική τηλεόραση. Έχουμε καταθέσει στοιχεία στην Ελληνική Βουλή, το έχουμε καταγγείλει ως Κίνημα Αλλαγής και νομίζω, ότι είναι κάτι το οποίο πρέπει να επιληφθείτε και πρέπει να δείτε.

Κλείνοντας, για τα ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με το σύστημα ελέγχων ισορροπιών, που είναι πάρα πολύ σημαντικό, εγώ θέλω να σας πω ότι αυτό ήταν ένα διαχρονικό θέμα και πρόβλημα των της ελληνικής Πολιτείας. Έχουν υπάρξει πολύ σοβαρές τομές, με κορυφαία και σοβαρότερη όλων την «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» που καθιέρωσε το ΠΑΣΟΚ στη διακυβέρνηση του 2010, όμως δυστυχώς, οι επόμενες κυβερνήσεις διαχρονικά «αφυδάτωναν» αυτόν τον Θεσμό.Νομίζω, ότι αυτό το οποίο πρέπει να δούμε και να συμφωνήσουμε όλοι, είναι ότι χρειάζεται ξανά ενίσχυση του Θεσμού της «ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ», προκειμένου να μπορούμε να μιλούμε για πραγματικά διαφανείς διαδικασίες και καταπολέμηση της διαφθοράς στο Δημόσιο.

Ευχαριστώ πάρα πολύ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s