Άρθρο στην εφημερίδα «Τα Νέα»: «Παιδεία: Δεν ανοίγεις δρόμους για το μέλλον με fake μεταρρυθμίσεις.»

Άρθρο στην εφημερίδα «Τα Νέα» 10.06.2020

Παιδεία: Δεν ανοίγεις δρόμους για το μέλλον με fake μεταρρυθμίσεις.

Ζούμε σε μια εποχή ραγδαίων αλλαγών στη ζωή μας, στις κοινωνικές δομές, στην εργασία. Η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, η είσοδος στην εποχή της ρομποτικής, η Κλιματική Αλλαγή, αλλά και η γεύση από πιθανές πανδημίες που πήραμε και παίρνουμε, μας φέρνουν μπροστά σε νέες προκλήσεις. Τι μόρφωση πρέπει να αποκτήσουν τα παιδιά μας, τι κριτικό πνεύμα και αντίληψη για το μέλλον θα διαμορφώσουν και τι δεξιότητες θα αναπτύξουν, ώστε να μπορούν με αυτοπεποίθηση να διαμορφώσουν το εργασιακό, επιστημονικό, γνωστικό μέλλον; Αυτά είναι τα ερωτήματα που θα έπρεπε να τροφοδοτήσουν ένα ζωντανό κοινωνικό διάλογο και να καταλήξουμε μέσα από ευρεία συναίνεση σε ένα νέο, σύγχρονο, δυναμικό πλαίσιο για την Παιδεία μας, που δεν θα αλλάζει κάθε φορά από τον εκάστοτε Υπουργό.

Ελπίζαμε, ότι αυτά τα στοιχεία θα τα βλέπαμε και ήμασταν έτοιμοι σαν Κίνημα Αλλαγής να συμβάλουμε με σκέψεις και προτάσεις. Ήδη έχουμε χάσει πολύτιμο χρόνο. Μας πήγαν πίσω οι ιδεοληψίες όσων θεωρούσαν ντροπή την αριστεία, απαγορευμένη πράξη την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ένοχη σκόπευση τη σύνδεση της Παιδείας με τις ανάγκες της παραγωγής. Μας πήγαν πίσω όσοι ξήλωναν σταδιακά τον Νόμο Διαμαντοπούλου, το μόνο ολοκληρωμένο Νόμο με όραμα, που ψήφισε μια συντριπτική, πρωτοφανής πλειοψηφία στη Βουλή. Μας πήγαν πίσω όσοι, ως Υπουργοί, θεωρούσαν καθήκον τους να κάνουν μία δήθεν δική τους Μεταρρύθμιση, κάνοντας μερεμέτια, μπαλώματα, μικρές αλλαγές.

Δυστυχώς δεν διδασκόμαστε τίποτα. Αυτό δείχνει και το Νομοσχέδιο που κατάθεσε η κυρία Κεραμέως. Είναι άλλη μία χαμένη ευκαιρία. Συνεχίζουμε να μη λαμβάνουμε υπόψιν τα νέα δεδομένα και τα αρνητικά ρεκόρ των Ελλήνων μαθητών στους διαγωνισμούς PISA. Να μην παίρνουμε υπόψη τη διεθνή εμπειρία, πως δηλαδή η Φιλανδία μία μικρή χώρα με προβλήματα, τόλμησε να κάνει έναν πολυετή κοινωνικό διάλογο, κατέληξε τελικά σε ένα δυναμικό πλαίσιο, που την ανέδειξαν σε μια κορυφαία δύναμη για τις σχολικές επιδόσεις της. Να μην ακούμε κανένα, να μην επιδιώκουμε καν έναν ειλικρινή, εποικοδομητικό διάλογο, που μπορεί να καταλήξει σε προωθημένες απαντήσεις και όχι σε fake μεταρρυθμίσεις: fake πρότυπα σχολεία, fake αξιολόγηση, fake καινοτομίες.

Πάμε πάλι με μία από τα ίδια. Λίγες, αποσπασματικές αλλαγές, λίγα πασπαλίσματα νέων ρυθμίσεων, απουσία οράματος. Οι όποιες  αλλαγές προβλέπει, σίγουρα δεν μας πάνε μπροστά. Διαλύουν κάθε ελπίδα για καινοτομία – τεχνολογία – βιωσιμότητα. Πού είναι οι προβλέψεις για ένα αναθεωρημένο αναλυτικό πρόγραμμα και ανανεωμένη ύλη μαθημάτων; Πού είναι η πρόβλεψη για μια γενναία, τολμηρή αναβάθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης, τη στιγμή που έρευνες δείχνουν ότι λείπουν ειδικότητες, που έχει ανάγκη η αγορά; Γιατί δεν προβλέπεται πιστοποίηση της γνώσης Αγγλικών και Πληροφορικής από το ίδιο το Εκπαιδευτικό Σύστημα; Γιατί δεν επανέρχονται τα πολυδύναμα νηπιαγωγεία; Γιατί και πάλι ατολμία απέναντι στην αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών; Ποιες είναι οι προτάσεις για διαρκή επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών;

Έχουμε να κάνουμε λοιπόν με ένα Νομοσχέδιο χαμηλών προσδοκιών, που την αποτυχία του προδιαγράφει η μηδενική συναίνεση από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά και οι επικρίσεις ακόμα και από δυνάμεις που στηρίζουν την Κυβέρνηση. Που δεν ανοίγει το δρόμο σε μία εθνική επανεκκίνηση με την Παιδεία σε ρόλο ατμομηχανής, την ίδια στιγμή που αναζητούμε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για τη χώρα.

Κρίμα… Χάνουμε και πάλι χρόνο. Πετάμε μία ακόμα ευκαιρία για ένα νέο ξεκίνημα και τα παιδιά μας γίνονται για μία ακόμη φορά πειραματόζωα στις βουλές άτολμων και χωρίς όραμα ηγεσιών που μένουν αναμφίβολα ‘μετεξεταστέες’…

Τα Νέα 10.06.2020

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s