“Νέα παράταση στο κλείσιμο των παράνομων καταφυγίων αδέσποτων ζώων”

21 Δεκεμβρίου, 20230

Ερώτηση 19-12-2023

ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ

  Κωνσταντίνα (Νάντια) Γιαννακοπούλου

 Βουλευτής Β2 Τομέα Δυτ. Αθήνας

                                                                        Αθήνα,  19 Δεκεμβρίου 2023

ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΚΕ

Προς: τον Υπουργό Επικρατείας κο Μαυρουδή  Βορίδη

           την  Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κα Νίκη Κεραμέως

           τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Ελευθέριο  Αυγενάκη

Θέμα: «Νέα παράταση στο κλείσιμο των παράνομων καταφυγίων αδέσποτων ζώων» 

Κ.κ. Υπουργοί

Δυο χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου  4830/2021 «Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς – Πρόγραμμα “‘ΑΡΓΟΣ”» η κυβέρνηση κατ’ επανάληψη έχει εισάγει στην Ελληνική Βουλή διατάξεις με τις οποίες θεσπίζονται καινούργιες προθεσμίες (παρατάσεις) ως προς την εφαρμογή των περιλαμβανόμενων διατάξεων.

Μόλις προ ολίγων βδομάδων, με τον νόμο για την αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ψηφίστηκε διάταξη την οποία και εισήγαγε το Υπουργείο Εσωτερικών με την οποία  ακυρώνονται για πολλοστή φορά όλες οι αποφάσεις των αρμόδιων αρχών αναφορικά με την  σφράγιση παράνομων καταφυγίων αδέσποτων ζώων και θέτει νέα προθεσμία για την εφαρμογή των αποφάσεων αυτών την 31.5.2024, δηλαδή σχεδόν 3 χρόνια  μετά την ψήφιση του νέου νομοθετικού πλαισίου για τα ζώα συντροφιάς.

Η Κυβέρνησή κατά το παρελθόν υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι θα εκσυγχρονίσει τις προδιαγραφές των καταφυγίων αδέσποτων ζώων , οι οποίες  όπως διατεινόταν  ήταν παρωχημένες.

Σύμφωνα με τα άρθρο 2 του Ν4830/2021  «Καταφύγιο ζώων συντροφιάς»: η αδειοδοτημένη εγκατάσταση ή η εγκατάσταση που πληροί τις προδιαγραφές των άρθρων 28 και 29 και στην οποία φιλοξενούνται αδέσποτα ζώα συντροφιάς».

Με την  διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 29 «9. Εφόσον τα καταφύγια πραγματοποιούν υιοθεσίες στο εξωτερικό, τηρούν κατ’ ελάχιστο τις προδιαγραφές του ν. 2017/1992 (Α΄ 31)….» ο νομοθέτης παραδέχεται ευθέως ότι τα καταφύγια θα τηρούν την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των Ζώων μόνο εφόσον υιοθετούν ζώα στο εξωτερικό, θεσπίζοντας δύο επίπεδα προστασίας των ζώων. Ένα Ευρωπαϊκό για τα ζώα που υιοθετούνται στο εξωτερικό και ένα τριτοκοσμικό για τα ζώα που συγκεντρώνονται και παραμένουν εντός της χώρας.

Παράλληλα με τις  τελικές και καταργούμενες διατάξεις του άρθρου 47 παρ. 6.στ καταργείται η ΥΑ αριθ. 280284 (Β΄ 1874) όπου θεσπίστηκε ως προϋπόθεση για τη νόμιμη λειτουργία των καταφυγίων να έχουν αδειοδοτημένες εγκαταστάσεις ενδιαιτήματος σύμφωνα με τον ν. 604/1977 και το π.δ. 463/1978, όπου προβλέπονται συγκεκριμένες προδιαγραφές -απαιτήσεις για εγκαταστάσεις με συγκεκριμένες προδιαγραφές που πραγματικά προστατεύουν τα ζώα από τις ακραίες καιρικές συνθήκες, από μολύνσεις, ασθένειες, επιθέσεις από άγρια ζώα κ.ά κινδύνους.

Με μεγάλη καθυστέρηση και αφού είχαν κατατεθεί  πληθώρα ερωτήσεων στην Βουλή από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ, εκδόθηκε η  ΚΥΑ 1616/2023 (ΦΕΚ 135/Β/17-01-2023) που αφορά στην διαδικασία, τα όργανα, τα αναγκαία δικαιολογητικά και σε κάθε άλλη λεπτομέρεια για την αδειοδότηση των καταφυγίων ζώων συντροφιάς σύμφωνα με τα άρθρα 28 και 29 του ν. 4830/2021 (Α’ 169), ), η οποία αναμασά παλαιότερες διατάξεις και καθόλου δεν συμβάλει στον εκσυγχρονισμό των καταφυγίων και στην ουσιαστική προστασία των ζώων.

Το συμπέρασμα από την μελέτη όλων των σχετικών διατάξεων είναι ότι οι αδειοδοτημένες εγκαταστάσεις δεν αποτελούν προϋπόθεση πλέον νόμιμης λειτουργίας των καταφυγίων. Η διατήρηση ζώων σε περιφραγμένες εκτάσεις νομιμοποιήθηκε.

Τη στιγμή  που η ενωσιακή νομοθεσία προχώρησε ένα βήμα παρά πέρα από το άρθρο 8 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς και απαιτεί με το Καν 2019/2035 τα καταφύγια να έχουν εγκριθεί και καταχωρηθεί και να διαθέτουν εγκαταστάσεις καραντίνας, οι εθνικές ρυθμίσεις αυτές συνιστούν σοβαρή υποχώρηση της χώρας ως προς την προστασία των αδέσποτων ζώων συντροφιάς και ιδίως των σκύλων και των γατών και παραβιάζει σαφώς το άρθρο 8 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς που έχει κυρωθεί από το 1992 με τον ν. 2017/1992.

Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του πρωτοποριακού νόμου Ν4039/12, τα καταφύγια αδέσποτων ζώων συντροφιάς  ορίζονται από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς (η οποία έχει κυρωθεί με τον ν 2017/1992), ως οι ειδικές εγκαταστάσεις  διαχείρισης και φροντίδας των αδέσποτων ζώων μέχρι την αποθεραπεία τους,  και τα  οποία είναι αδειοδοτημένα σύμφωνα με τον Ν.604/1977 και το Π.Δ  463/1978, προκειμένου να διασφαλίζεται η συστηματική και με επιστημονικό τρόπο φροντίδα των ζώων. Τα προαναφερθέντα αναφέρονται σχετικώς και στην Γνωμοδότηση του ΝΣΚ με αριθμό 200/2018.

Επομένως, η εθνική νομοθεσία πριν την ψήφιση του ν. 4830/2021  ακολουθούσε  τα διεθνή πρότυπα και την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ως προς τις απαιτήσεις της για τα καταφύγια αδέσποτων ζώων συντροφιάς, όπως με σαφήνεια διαλαμβάνεται και  στο υπ΄αριθμ 3110/323240 από 12-12-2019  έγγραφο του τότε Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κου Βορίδη προς το ΥΠΕΣ με θέμα  «Αίτημα χορήγησης παράτασης της διάρκειας της Πρόσκλησης Χ για την υποβολή αιτήσεων χρηματοδότησης στο Πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ» στον άξονα Προτεραιότητας: «Κοινωνικές και πολιτιστικές υποδομές και δραστηριότητες των δήμων», με τίτλο «Κατασκευή, επισκευή, συντήρηση και εξοπλισμός εγκαταστάσεων καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς των Δήμων»

Επειδή  σε όλη τη χώρα λειτουργούν παράνομα δημοτικά και ιδιωτικά καταφύγια όπου τα ζώα  διαβιούν σε άθλιες συνθήκες, και τα οποία θα συνεχίζουν να λειτουργούν ανεμπόδιστα συνέπεια των επαναλαμβανόμενων ρυθμίσεων που εισηγείται η Κυβέρνηση,

Επειδή η υποχρέωση διαχείρισης των αδέσποτων ζώων συντροφιάς (περισυλλογή περίθαλψη, στείρωση, αντιλυσσικός εμβολιασμός, λοιποί εμβολιασμοί, στείρωση, υιοθεσία, κλπ.) στο πλαίσιο μια δομής, προκύπτει αρχικά από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς η οποία κυρώθηκε με τον ν. 2017/1992,

Επειδή με την διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 29 ομολογείται ανερυθρίαστα ότι η Ευρωπαϊκή σύμβαση για την προστασία των  ζώων συντροφιάς  θα εφαρμόζεται μόνο από τα καταφύγια που υιοθετούν ζώα στο εξωτερικό.

Επειδή η ευζωία των ζώων δεν διασφαλίζεται με την περίθαλψη τους σε μη αδειοδοτημένους οι οποίοι επιπλέον δεν ελέγχονται από τις καθ’ ύλην αρμόδιες κτηνιατρικές αρχές χώρους.  

Επειδή η προστασία των αδέσποτων ζώων δεν επιτυγχάνεται μόνο με συνθήματα «κανένα ζώο κακοποιημένο – κανένα ζώο αδέσποτο» και εν γένει με επικοινωνιακή διαχείριση, αντιθέτως επιτυγχάνεται με την αυστηρή προσήλωση και την επίπονη εφαρμογή της Κοινοτικής Νομοθεσίας και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την προστασία των ζώων Ν2017/1992,

Επειδή αρμόδιες για τον έλεγχο της λειτουργίας των ενδιαιτημάτων ζώων συντροφιάς είναι οι κτηνιατρικές και υγειονομικές αρχές των Περιφερειών και Περιφερειακών Ενοτήτων.

Επειδή με το άρθρο 33 ν.4830/2021 «Συμπληρωματικές διατάξεις προστασίας των ζώων  την επιφύλαξη αυστηρότερων διατάξεων», ο αρμόδιος εισαγγελέας δύναται με προσωρινή διάταξη του, να καθορίσει τα μέτρα που πρέπει να λάβει ο υπεύθυνος λειτουργίας του καταφυγίου, ενδιαιτήματος ή εκτροφείου και το χρονικό διάστημα εντός του οποίου οφείλει να συμμορφωθεί.

Κατόπιν τούτων

Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:  

1. Πως  διασφαλίζεται η προστασία των αδέσποτων  ζώων συντροφιάς όταν με τις ρυθμίσεις που εισηγείται η Κυβέρνηση επιτρέπεται η περίθαλψη  των αδέσποτων ζώων σε μη αδειοδοτημενους χώρους οι οποίοι δεν πληρούν τις απαιτούμενες προδιάγραφες;

2. Για ποιος λόγους προτάθηκε εκ νέου οριζόντια σχετική διάταξη, και δια αυτού του τρόπου να παρακαμφθεί το άρθρο 33 ν.4830/2021, με την οποία αναστέλλονται για πολλοστή φορά όλες οι αποφάσεις των αρμόδιων αρχών αναφορικά με την  σφράγιση παράνομων καταφυγίων αδέσποτων ζώων και  τίθεται νέα προθεσμία για την εφαρμογή αυτών των αποφάσεων την 31.5.2024; Τρία (3) χρόνια  μετά την ψήφιση του νέου νομοθετικού πλαισίου για τα ζώα συντροφιάς η Κυβέρνηση δεν είναι έτοιμη να εφαρμόσει ένα νομοθετικό πλαίσιο χαμηλών απαιτήσεων για τα αδέσποτα ζώα;

3.Πως εφαρμόζεται το άρθρο 8 της Ευρωπαϊκής Συμβάσης Ν2017/1992 αναφορικά με την φιλοξενία και περίθαλψη των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, όπου  προβλέπεται σαφώς η λειτουργία εγκαταστάσεων περίθαλψής αδέσποτων ζώων ισοδύναμων με αυτές των εμπορικών ενδιαιτημάτων δηλαδή ενιαίες προδιάγραφες λειτουργίας;

4.Από το έτος 2021 μέχρι και την ημερομηνία κατάθεσης της παρούσα ερώτησης, πόσοι έλεγχοι έχουν πραγματοποιηθεί από τις αρμόδιες Υπηρεσίες σε ενδιαιτήματα ζώων συντροφιάς που ανήκουν σε Δήμους και σε ιδιώτες, σχετικά με την τήρηση των κανόνων ευζωίας και της κείμενης νομοθεσίας; Ποιες παραβάσεις διαπιστωθήκαν κατά την διενέργεια των ελέγχων, ποιο το συνολικό  ύψος των προστίμων που επιβλήθηκε; Πόσες αποφάσεις σφράγισης ενδιαιτημάτων ζώων συντροφιάς που στερούνται σχετικής άδειας εκδοθήκαν και πόσες από αυτές εφαρμοστήκαν; Να διαβιβασθούν τα σχετικά στοιχεία ανά Περιφέρεια στην Ελληνική Βουλή.

Αίτημα Κατάθεσης Εγγράφων

Να κατατεθούν τα έγγραφα των αρμοδίων Υπηρεσιών με τα οποία εισηγούνται την τροποποίηση των προδιαγραφών λειτουργίας των καταφυγίων των αδέσποτων ζώων και την αναστολή  εκτέλεσης  των αποφάσεων σφράγισης καταφυγίων αδέσποτων ζώων  που στερούνται σχετικής άδειας.

Η Βουλευτής

Κωνσταντίνα (Νάντια) Γιαννακοπούλου

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

https://nadiagiannakopoulou.gr/wp-content/uploads/2024/09/logo-f2.png
https://nadiagiannakopoulou.gr/wp-content/uploads/2024/09/logo-footer.png
Επικοινωνία
giannakopoulounadia@gmail.com
2105711860