Ευχαριστώ πάρα πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, συζητάμε σήμερα ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών και θα ήταν πραγματικά αδύνατο να μην σταθώ στο πολύ σοβαρό ζήτημα της ακρίβειας που όλα δείχνουν ότι χτυπάει κόκκινο.
Είναι σαφές, κύριε Υπουργέ, ότι οι επιλογές σας, οι κυβερνητικές επιλογές αποδεικνύονται ατελέσφορες, αποδεικνύονται ανεπαρκείς, αποδεικνύονται αναποτελεσματικές. Η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών μειώνεται συνεχώς, καθώς ο πληθωρισμός καλπάζει, ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ο πρωτογενής τομέας αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλες δυσκολίες, υπονομεύοντας έτσι τις προοπτικές ανάπτυξης της χώρας.
Η λογική των επιδομάτων, των επιδοτήσεων κάθε μορφής δείχνουν τα όριά τους πλέον, ενώ θα μπορούσαν να ληφθούν σημαντικά, ριζικά μέτρα, τα οποία θα είχαν ουσιαστικό αποτέλεσμα, ουσιαστικό αντίκτυπο στις ζωές των Ελλήνων πολιτών. Δυστυχώς, όμως, όπως κυλούν τα πράγματα αυξάνει ακόμη περισσότερο η δυσκολία της καθημερινότητας, η δυσκολία για την αποπληρωμή των χρεών των Ελλήνων πολιτών. Το ιδιωτικό χρέος είναι πλέον πάνω από 270 δισεκατομμύρια και είναι μια κυριολεκτική βόμβα, η οποία υπονομεύει τα ίδια τα θεμέλια της ελληνικής κοινωνίας.
Εμείς, ως ΠΑΣΟΚ, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε προτείνει κατ’ επανάληψη μέτρα απέναντι στα οποία η Κυβέρνησή σας κωφεύει ή απαντά ότι δεν μπορούν τάχα να εφαρμοστούν. Και οφείλω να ομολογήσω, κύριε Υπουργέ, ότι είναι τουλάχιστον παράδοξο να έχεις διαθέσει πάνω από 60 δισεκατομμύρια ευρώ όλα αυτά τα τρία χρόνια της κρίσης, της υγειονομικής και της ακρίβειας μέσα σε μια απίστευτη δημοσιονομική επέκταση και να σπεύδεις από την άλλη να αρνηθείς κάθε πρόταση της Αντιπολίτευσης.
Και νομίζω ότι είναι πλέον προφανές ότι έχει επιλεγεί ένα μοντέλο που σε τελευταία ανάλυση όχι απλά δεν ενοχλεί τα υπερκέρδη των λίγων και εκλεκτών, αλλά τα επιδοτεί κιόλας. Αυτό είναι αυτό το οποίο κάνει η Κυβέρνησή σας με χρήματα του ελληνικού προϋπολογισμού, δηλαδή με χρήματα του ελληνικού λαού, του Έλληνα φορολογούμενου, ενώ ταυτόχρονα τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής για τα ελληνικά νοικοκυριά είναι κυριολεκτικά πενιχρά.
Επιτρέψτε μου λίγες μέρες πριν από τον προϋπολογισμό, όπου θα μπορέσουμε να τα συζητήσουμε όλα αυτά και πάρα πολύ αναλυτικά, να σας καταθέσω βασικές προτάσεις για την ακρίβεια και για την κρίση που κατέθεσε πριν από λίγες μέρες σε αντίστοιχη Ημερίδα ο Πρόεδρός μας, ο Νίκος Ανδρουλάκης, όπου μιλήσαμε και ζητήσαμε τη μείωση του ΦΠΑ -έχει μαλλιάσει η γλώσσα μας, θα συνεχίσουμε να το λέμε μέχρι επιτέλους να το ακούσετε, κύριε Υπουργέ- σε τρόφιμα και καύσιμα, αλλά και την πρόνοια να παραμείνουν στον υπερμειωμένο συντελεστή τα βρεφικά είδη, όπως είναι το βρεφικό γάλα και οι πάνες.
Πλαφόν στη λιανική τιμή της ενέργειας. Στήριξη και ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της ΡΑΕ, καθώς και των μηχανισμών ελέγχου της αγοράς, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ολιγοπωλιακές πρακτικές και η αισχροκέρδεια στην αγορά. Ενεργειακή δημοκρατία για την απεξάρτηση από τα ολιγοπώλια, με ενίσχυση των υποδομών δικτύων μεταφοράς, διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και αποθήκευσης ενέργειας. Στήριξη των χαμηλόμισθων και των χαμηλοσυνταξιούχων, με άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ και επαναφορά του καθορισμού του μέσω των εθνικών συλλογικών διαπραγματεύσεων, με ένα νέο ΕΚΑΣ για τριακόσιους πενήντα χιλιάδες χαμηλοσυνταξιούχους.
Και, κυρίως, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με αυξήσεις οι οποίες καλύπτουν τον πληθωρισμό για όλους τους συνταξιούχους, καθώς και μειωμένο ενιαίο εισιτήριο στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για την περίοδο της κρίσης.
Τέλος, δημιουργία κοινωνικής κατοικίας και ενίσχυση της φοιτητικής στέγης και προστασία της πρώτης κατοικίας των αδύναμων δανειοληπτών.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επί του φερόμενου νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών ας δούμε λίγο τι προβλέπεται, γιατί η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει ενιαία αρχή στο εν λόγω νομοσχέδιο.
Στο πρώτο μέρος έχετε βάλει άρθρα τα οποία αφορούν στην ενσωμάτωση της Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2235/19, προκειμένου να ευθυγραμμιστεί σε ενωσιακό επίπεδο η μεταχείριση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που αφορούν τις αμυντικές προσπάθειες που αναλαμβάνονται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αντιστοιχία προς τα ήδη προβλεπόμενα για τις ένοπλες δυνάμεις των κρατών που συμμετέχουν στο ΝΑΤΟ.
Στο δεύτερο μέρος βάζετε ρυθμίσεις που λαμβάνονται στο πλαίσιο της εναρμόνισης της εσωτερικής νομοθεσίας με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών και οι οποίες αφορούν στην κύρωση της πρόσθετης πράξης, το νέο συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ναυτιλιακής κοινότητας.
Στο τρίτο μέρος περιλαμβάνετε επείγουσες φορολογικές ρυθμίσεις – τροποποιήσεις του Κώδικα ΦΠΑ, του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και των διατάξεων φορολογίας.
Στο κεφάλαιο Δεύτερο βάζετε διατάξεις που αφορούν το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της κεντρικής μονάδας κρατικών ενισχύσεων και του δικτύου κρατικών ενισχύσεων.
Στο κεφάλαιο Τρίτο περιλαμβάνονται άρθρα με μισθολογικές ρυθμίσεις διαφόρων φορέων του δημοσίου.
Στο κεφάλαιο Τέταρτο κατατίθενται δεκαπέντε άρθρα με ρυθμίσεις ασύμβατες, όπως ασύνδετα είναι και όλα τα προηγούμενα υπό οποιαδήποτε έννοια.
Και νομίζω ότι είναι απολύτως σαφές ότι για μία ακόμη φορά, όπως φαίνεται, έχουμε να κάνουμε με την κύρωση μιας Οδηγίας που μαζί με αυτήν εισάγετε και μια σωρεία διαφορετικών αλλοπρόσαλλων μεταξύ τους συμπληρωματικών διατάξεων, οι οποίες αφορούν «μπαλώματα» και έχουν, αν θέλετε, και μια δόση αέρα προεκλογικής περιόδου, μια και ο κύριος Πρωθυπουργός είπε πριν από λίγες μέρες από την Καλλιθέα ότι «μύρισε» εκλογές.
Εάν «μύρισε» εκλογές, κυρίες και κύριοι της συμπολίτευσης, κύριε Υπουργέ, τότε ας βγει να τις κάνει, να τις προκηρύξει κιόλας τις εκλογές, γιατί η χώρα δεν αντέχει μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδο. Άλλωστε, πριν από κάποιους μήνες ήταν ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης ο οποίος είχε ψέξει και είχε εγκαλέσει τους Υπουργούς του στο Υπουργικό Συμβούλιο γιατί είχαν «κατεβάσει τα μολύβια». Άρα, λοιπόν, αφού έχει «μυρίσει εκλογές», κάντε εκλογές. Σας προκαλούμε.
Δεν είναι, όμως, θεσμική συμπεριφορά το να παραλύει μια ολόκληρη δημόσια διοίκηση, τα Υπουργεία, όλα, και να βρισκόμαστε σε μία παρατεταμένη προεκλογική περίοδο και μέσα σε ένα αρρωστημένο και τοξικό και διχαστικό κλίμα εξαιτίας όλης αυτής της θολούρας και της σκοτεινιάς, βεβαίως και με το τεράστιο σκάνδαλο των παρακολουθήσεων, για το οποίο καμία απάντηση δεν έχει δώσει η Κυβέρνηση. Και περιμένουμε να δούμε ποια βεβαίως θα είναι και η απάντηση της δικαιοσύνης και οι ενέργειες της δικαιοσύνης.
Ειδικότερα επί του νομοσχεδίου, θα σταθώ σε ορισμένα σημεία του.
Νομοθετείται η εναλλακτική φορολόγηση των φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, παρέχοντας και νεότερες διευκολύνσεις με παρατάσεις στις προθεσμίες.
Αναρωτιέμαι -καλό είναι να απαντήσετε, σας το έχει πει άλλωστε και η ειδική αγορήτρια μας, η κυρία Αντωνίου- αν η εν λόγω διευκόλυνση έχει κάποιο πρακτικό, κάποιο πραγματικό αποτέλεσμα ή αν πρόκειται για μία ακόμη επικοινωνιακού χαρακτήρα ρύθμιση. Ποιο, λοιπόν, θα είναι το αποτέλεσμα; Γιατί θα ήταν καλό, κύριε Υπουργέ, πράγματι να γνωρίζαμε την έως τώρα πορεία του εν λόγω μέτρου και πόσοι ωφελήθηκαν από αυτήν, αλλά και τελικά πόσο ωφελήθηκε η χώρα μας.
Επίσης, σε ό,τι αφορά την παράταση ισχύος του μειωμένου ΦΠΑ σε αγαθά και υπηρεσίες στο 13% και στο υπερμειωμένο 6% εν μέσω πληθωρισμού, ακρίβειας και ενεργειακής κρίσης, όλοι μας συμφωνούμε και σας λέμε διαρκώς για την παράταση αυτού του μέτρου και για τη διεύρυνσή του κιόλας.
Και μάλιστα, εμείς έχουμε πει ακριβώς ότι ο μειωμένος ΦΠΑ πρέπει να διευρυνθεί σε βασικά είδη κατανάλωσης και μάλιστα σε συγκεκριμένα και με υπερμειωμένο συντελεστή. Γιατί μόνο με αυτόν τον τρόπο θα βοηθηθούν και τα ευάλωτα νοικοκυριά -και όχι μόνο- και η μεσαία τάξη. Πολύ περισσότερο, σε σχέση με το αμιγώς επικοινωνιακό «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο, απ’ ό,τι φαίνεται, δεν έχει πείσει, όχι απλά την αντιπολίτευση, κύριε Υπουργέ, δεν έχει πείσει τους ίδιους τους Έλληνες πολίτες, τους ίδιους τους Έλληνες καταναλωτές. Και αυτό αφού, σύμφωνα με τις πρόσφατες σχετικές δημοσκοπήσεις -ενδεικτικά σε μία από αυτές-, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων, το 58,7%, ανέφερε ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» δεν μπορεί να συμβάλλει στη συγκράτηση των τιμών και παραμένει δύσπιστο, ενώ πάλι στην ίδια την έρευνα μόλις το 38,5% δήλωσε ότι τελικά προμηθεύτηκε κάτι από το «καλάθι» αυτό. Αυτή είναι η αποτελεσματικότητα των ημίμετρων τα οποία παίρνετε.
Περαιτέρω, σχετικά με τη φερόμενη αύξηση του ανώτατου ποσού που μεταβιβάζεται ως κεντρικοί αυτοτελείς πόροι από τον κρατικό προϋπολογισμό στους δήμους και τις περιφέρειες, το οποίο αυξάνεται από τα 3,4 δισεκατομμύρια στα 3,588 δισεκατομμύρια ευρώ, αναρωτιέμαι αν θεωρείτε ότι αυτά τα ποσά επαρκούν κάτω από τις τρέχουσες οικονομικές συγκυρίες.
Και αυτό δεν θα είναι τόσο, καθώς στον κρατικό προϋπολογισμό του 2023 για το σχετικό κονδύλι ενεγράφη ποσό 2,776 δισεκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή, παντελώς αναντίστοιχη η σχετική πρόβλεψη, που ουσιαστικά υποβαθμίζει την τοπική αυτοδιοίκηση και βάζει ξανά τέλος στο πάγιο αίτημα των δήμων να τους αποδοθούν τα παρακρατηθέντα.
Νομίζω ότι μέσα σε όλα αυτά ξεχάσατε τελείως και την προεκλογική σας δέσμευση, την προεκλογική δέσμευση του Πρωθυπουργού για απόδοση του ΕΝΦΙΑ και γενικά του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας συνολικά στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Γενικά, πολλά έχετε ξεχάσει από τις προεκλογικές σας δεσμεύσεις, όπως, παραδείγματος χάρη, την επαναφορά του ΕΚΑΣ. Ήταν βασική σας προεκλογική σας δέσμευση η επαναφορά του ΕΚΑΣ -έργο ΠΑΣΟΚ-, που εφάρμοσε την κατάργησή του ο ΣΥΡΙΖΑ. Πού είναι αυτό;
Εμείς σας προκαλούμε. Σας έχουμε καταθέσει πρόταση για ένα νέο ΕΚΑΣ, που θα αφορά τριακόσιες πενήντα χιλιάδες χαμηλοσυνταξιούχους. Γιατί δεν το κάνετε; Το ξεχάσατε ότι είχατε δεσμευτεί προεκλογικά;
Σε κάθε περίπτωση, δυστυχώς πολλά πρέπει ακόμη να λυθούν. Ένα πράγμα μόνο σας λέμε: Ακούστε περισσότερο τις λύσεις, τις προτάσεις και αφήστε τις επικοινωνιακού τύπου ρυθμίσεις, που δυστυχώς δεν δίνουν απαντήσεις ριζικές και ουσιαστικές στα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας.