Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, και ευχαριστώ και όλους τους συναδέλφους για την παραχώρηση της θέσης τους.
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, πληροφορηθήκαμε πριν από λίγες ημέρες στα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ ότι ο πληθωρισμός παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα, καθώς, αν και ελαφρά χαμηλότερα, διαμορφώθηκε στο 9,1% για τον μήνα Οκτώβριο.
Ταυτόχρονα, όμως, ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή μπορεί τον περασμένο μήνα σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2022 να παρουσίασε μείωση της τάξης του 1,2 %, ωστόσο, κύριε Υπουργέ ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτή του δωδεκάμηνου Νοεμβρίου 2021-Οκτωβρίου 2022 παρουσίασε αύξηση –αύξηση!- κατά 9,2%.
Σημειώνω δε ότι σε επιμέρους τομείς οι αυξήσεις στις τιμές είναι απολύτως σαρωτικές. Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ ο κ. Πάνας παρουσίασε πάρα πολύ στοιχειοθετημένα τις αυξήσεις στα βασικά τρόφιμα τα οποία τρέχουν με ρυθμό διπλάσιο του επίσημου πληθωρισμού. Παραδείγματος χάρη, μόνο τα γαλακτοκομικά είναι ακριβότερα κατά 24% -θα σας το πω ως μητέρα που αγοράζουμε γάλα για τα παιδιά μας. Το δε φυσικό αέριο κοστίζει 68% υψηλότερα σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ακριβότερο κατά 20,8%. Στα καύσιμα και τα λιπαντικά οι τιμές είναι κατά 17,8% πιο ακριβές.
Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν το πολύ μεγάλο κύμα ακρίβειας το οποίο παραμένει αμείωτο, παρά τα όποια μέτρα λαμβάνονται και τα οποία αποδεικνύονται ημίμετρα και αναποτελεσματικά. Θύμα τους είναι ο οικογενειακός προϋπολογισμός, τα πιο ευπαθή οικονομικά στρώματα και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Τα αποτελέσματα είναι τα εξής: Ολοένα και περισσότερες οικογένειες να μην μπορούν να τα βγάλουν πέρα, περισσότερα νοικοκυριά να φτωχοποιούνται, να επιδοματοποιούνται, κύριε Υπουργέ, και περισσότερες μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις να κινδυνεύουν με λουκέτο. Και αυτά δεν τα λέμε εμείς. Το τελευταίο, παραδείγματος χάρη, το λένε όλες οι μετρήσεις που κάνει το Επιμελητήριο, το ΕΕΑ.
Συγνώμη, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, αλλά είναι -και το λέω πραγματικά- απολύτως ακατανόητη η δογματική προσήλωσή σας, η δογματική προσήλωση της Κυβέρνησής σας στο να αρνείστε να μειώσετε τον φόρο προστιθέμενης αξίας στα είδη ευρείας κατανάλωσης, τον ειδικό φόρο κατανάλωσης που θα μπορούσε να φέρει άμεσα και απτά αποτελέσματα στην τσέπη των Ελλήνων πολιτών.
Και βεβαίως, θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι είναι απολύτως αδιανόητο να γίνεται επίκληση της επιβάρυνσης του Προϋπολογισμού και των δημοσιονομικών κινδύνων από ποιους; Από την Κυβέρνηση της μεγαλύτερης δημοσιονομικής επέκτασης των τελευταίων τριών ετών. Εσείς το λέτε αυτό και εσείς επαίρεστε γι’ αυτό!
Ταυτόχρονα, είναι επίσης αδιανόητο να γίνεται μια διαρκής επίκληση των ελέγχων της αγοράς και την ίδια ακριβώς ώρα και στιγμή, κύριε Υπουργέ, να άρχει η αίσθηση ότι οργιάζει η αισχροκέρδεια σε πάρα πολλά προϊόντα.
Καλούμε, λοιπόν, την Κυβέρνηση -και το λέμε διαρκώς από το Βήμα της Βουλής και από όλα τα βήματα του δημοσίου διαλόγου- να αλλάξετε ρότα. Ο χειμώνας είναι μπροστά, το κύμα ακρίβειας ανεβαίνει και χρειάζονται μέτρα. Χρειάζονται μέτρα τώρα, μέτρα πραγματικά, μέτρα ουσιαστικά και όχι άλλα ημίμετρα, όχι άλλες επιδερμικά παρεμβάσεις, οι οποίες φαίνεται ότι έχουν συγκεκριμένα όρια.
Το σημερινό νομοσχέδιο πραγματεύεται την ενσωμάτωση Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών, περιλαμβάνοντας και άλλες επείγουσες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η αναπηρία βρίσκεται -και το ξέρουμε όλοι αυτό- μεταξύ των τριών πρώτων θέσεων στην κατάταξη συχνότητας διακρίσεων στη χώρα μας και όλοι αναγνωρίζουμε ότι τα άτομα με αναπηρία και με χρόνιες παθήσεις, καθώς και οι οικογένειές τους συγκροτούν μία από τις ομάδες του πληθυσμού οι οποίες έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση σε όλους τους τομείς της ζωής τους.
Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ άλλωστε, ανέκαθεν ήταν εκείνες οι οποίες είχαν στηρίξει τα άτομα με αναπηρία και τα έβγαλαν από το περιθώριο με πρωτοβουλίες και με ολοκληρωμένο σχέδιο κοινωνικής επανένταξης. Σταθερά, συνεπώς, από μέρους μας ως παράταξη παραμένουμε δίπλα στους συμπολίτες μας οι οποίοι φέρουν αναπηρία. Αυτή τη θέση την υποστηρίζουμε και έμπρακτα με μία σειρά πρωτοβουλιών που έχουμε αναλάβει. Ο κεντρικός μας στόχος είναι η από-ιδρυματοποίηση, η πλήρης προσβασιμότητα των ΑμεΑ και η αλλαγή των αντιλήψεων υπέρ της κοινωνίας του πλουραλισμού, της κοινωνίας της πραγματικής και ουσιαστικής ισοτιμίας.
Η πλέον, λοιπόν, πολυπληθής μειονότητα σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και στη χώρα μας, δικαιούται ίσες ευκαιρίες και δικαιούται ισότιμη πρόσβαση. Η δε πλήρης απόλαυση των δικαιωμάτων τους θα πρέπει κάποια στιγμή να γίνει πραγματικότητα, το οποίο είναι απολύτως αυτονόητο, χωρίς αστερίσκους και χωρίς άλλες προϋποθέσεις. Ακόμη περισσότερο, η πλήρης και ισότιμη απόλαυση των δικαιωμάτων των ατόμων ΑμεΑ θα έπρεπε να αποτελούσε κάτι το οποίο θα είχε ήδη λυθεί, όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και να μην χρειάζεται να συμμετέχουμε σε επιτροπές, σε υποεπιτροπές και να αναζητούμε τις όποιες τέλος πάντων λύσεις για τα θέματα αυτά.
Η παρούσα Οδηγία κατά τις κείμενες διατάξεις θα έπρεπε ήδη να έχει ενσωματωθεί εδώ και περίπου ένα εξάμηνο, γεγονός που δεν έγινε -βεβαίως αυτό αποτελεί πλέον μια πάγια τακτική για την Κυβέρνηση. Σε κάθε περίπτωση πάντως, τα ΑμεΑ είναι ισότιμα μέλη της κοινωνίας μας, ο καθένας τους με τη δική του προσωπικότητα και με τις δικές του ανάγκες. Θα πρέπει, λοιπόν, η πολιτεία να ενδιαφερθεί για αυτά τα άτομα και να πάρει τα απαραίτητα μέτρα, ώστε όλοι να έχουν ισότιμη πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες, να υπάρχει πρόβλεψη ότι και αυτά τα άτομα θα μπορούν να απολαύσουν ισότιμα το σύνολο των προσφερόμενων αγαθών και υπηρεσιών.
Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από ένα πλέγμα αποφάσεων, νομοθετικών, κανονιστικών, διοικητικών, προκειμένου να υπάρχει εξάλειψη των εμποδίων στην ελεύθερη κυκλοφορία ορισμένων προσβάσιμων προϊόντων και υπηρεσιών και την αύξηση της διαθεσιμότητας των προσβάσιμων αυτών αγαθών και υπηρεσιών στην εσωτερική αγορά.
Η συμμετοχή, όμως, των διαφόρων φορέων, εμπόρων, επιχειρήσεων, στο εγχείρημα αυτό προϋποθέτει επιπλέον έξοδα, επιπλέον κόστος, το οποίο ενδεχομένως μέχρι στιγμής τους αποθάρρυνε από το να κάνουν, να παράξουν, να διαθέσουν, εάν θέλετε, προσβάσιμα προϊόντα και υπηρεσίες.
Εδώ, λοιπόν, είναι που οφείλει να έρθει η πολιτεία και να δώσει κίνητρα στον επιχειρηματικό κόσμο, προκειμένου να τονώσει την εξωστρέφειά τους προς τα άτομα με αναπηρία. Να δώσει κάποια αντισταθμίσματα, προκειμένου ακόμα και μια μικρή επιχείρηση να μπορέσει να αντεπεξέλθει στο επιπλέον κόστος παραγωγής. Γιατί, ως έχει η διαμορφωμένη τρέχουσα κατάσταση, ελάχιστες είναι οι προσφερόμενες προσβάσιμες υπηρεσίες και αγαθά, με αποτέλεσμα λόγω του περιορισμένου ανταγωνισμού μεταξύ των προμηθευτών οι καταναλωτές ΑμεΑ να αντιμετωπίζουν πολύ υψηλότερες τιμές και περιορισμένα αγαθά και υπηρεσίες. Τελικά, οι μόνοι πραγματικά ζημιωμένοι μέσα από όλο αυτό είναι τα ίδια τα άτομα με αναπηρία, τα οποία δεν μπορούν να έχουν την προσβασιμότητα στα αγαθά και στις υπηρεσίες όπως οι άλλοι.
Άρα, λοιπόν, η Οδηγία υπάρχει. Η δέσμευσή μας πλέον είναι και δέσμευση ενώπιον της Ευρώπης. Ας λάβουμε, συνεπώς, αφορμή από αυτό το γεγονός και ας φτιάξουμε ένα καλύτερο και ισότιμο αύριο για όλους, γιατί, στην τελική, η προσβασιμότητα των ατόμων που φέρουν κάποια μορφής αναπηρία σε αγαθά και υπηρεσίες, εκτός από αναφαίρετο δικαίωμα τους αποτελεί, εάν θέλετε, και υποχρέωση όλων μας για την ουσιαστική πραγμάτωσή της. Και σε αυτό, άλλωστε, συνηγορεί και η θεμελιώδης αρχή της μη διάκρισης, η οποία προϋποθέτει και μέριμνα, δηλαδή λήψη θετικών μέτρων από την πολιτεία.
Ανέφερε, κύριε Υπουργέ, και ο ειδικός αγορητής μας την τροπολογία, την οποία έχουμε καταθέσει και η οποία διευρύνει ακόμα περισσότερο το πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας. Σας καλούμε και σας ζητούμε να τη λάβετε σοβαρά υπ’ όψιν και να την κάνετε αποδεκτή.
Θέλω να κλείσω με έναν πολύ σύντομο σχολιασμό για τη με αριθμό 1461 υπουργική τροπολογία η οποία έρχεται σήμερα. Η τροπολογία αυτή και ειδικότερα το πρώτο της άρθρο αποτελεί -και αυτή είναι η πραγματικότητα- την παραδοχή της αποτυχίας της Κυβέρνησης στη φορολόγηση των υπερεσόδων, καθώς τι κάνετε; Θεσπίζετε ένα νέο μηχανισμό επιστροφής μέρους των υπερκερδών τους, των υπερκερδών των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να μπορέσετε να καλύψετε τις αστοχίες του προηγούμενου συστήματος το οποίο φέρατε. Στην πράξη, όμως, φοβόμαστε πάρα πολύ -και σας το λέμε- ότι αυτό για μία ακόμα φορά θα αποδειχθεί ανεπαρκές απέναντι στην τρομακτική υπερκερδοσκοπία στη λιανική, που δημιούργησε ο υφιστάμενος μηχανισμός τον οποίο φέρατε.
Η τροπολογία που καταθέσατε σήμερα, ουσιαστικά τι κάνει; Επιχειρεί να απαντήσει με συμψηφισμό ανά τρίμηνο, με ορισμό εύλογης τιμής λιανικής και με μεσοσταθμική ονομαστική χρέωση και άλλα τέτοια, τα οποία με τον τρόπο με τον οποίο τα φέρνετε είναι και γκρίζα και ασαφή.
Γι’ αυτό, λοιπόν, εμείς λέμε ότι η μόνη απάντηση που θα έπρεπε να έχετε δώσει από την πρώτη στιγμή, θα έπρεπε να ήταν το πλαφόν στη λιανική. Είναι καθαρή, ξεκάθαρη θέση, η οποία λύνει το πρόβλημα από τη ρίζα και μόνο το καθαρό και διαφανές αυτό πλαφόν, το οποίο σας προτείνουμε, θεωρούμε ότι θα μπορούσε να απαντήσει πραγματικά και ουσιαστικά στις ανάγκες των Ελλήνων πολιτών.
Αντί γι’ αυτό, όμως, δυστυχώς η Κυβέρνηση φτιάχνει άλλον ένα μηχανισμό ανάκτησης υπερεσόδων, στον οποίο κατά τα γνωστά απουσιάζει η ΚΥΑ η οποία θα ορίσει τις λεπτομέρειες, θα ορίσει τον τρόπο υπολογισμού των ποσών και πάλι η μπάλα πάει στην κερκίδα, πάει στη ΡΑΕ, με τα γνωστά για όλους αποτελέσματα.