Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Επιτρέψτε μου πριν μπω στη σημερινή ομιλία μου να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου για την απώλεια μιας σπουδαίας γυναίκας, για την απώλεια της Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα, η οποία με θέρμη, με αφοσίωση υπηρέτησε για πάνω από τριάντα χρόνια τον χώρο του πολιτισμού από τη θέση της Διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης και που στα χρόνια της θητείας της η Εθνική Πινακοθήκη εκσυγχρονίστηκε, επεκτάθηκε, εμπλουτίστηκε. Το έργο της αποτελεί σίγουρα και αναμφίβολα ένα κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας και του πολιτισμού μας και είμαστε ευγνώμονες για όλο αυτό.
Τώρα στα δικά μας, κύριε Υπουργέ.
Αυξημένα κατά ένα περίπου δισεκατομμύριο έναντι του στόχου του προϋπολογισμού εμφανίζονται τα φορολογικά έσοδα για το πρώτο τρίμηνο του έτους. Η αλήθεια όμως είναι ότι την ίδια ώρα, κύριε Υπουργέ, η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων δοκιμάζεται καθημερινά και μειώνεται.
Τα νοικοκυριά, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν φτάσει στα όριά τους και καθημερινά η κατάσταση χειροτερεύει. Χειροτερεύει καθώς είδαμε ότι ο πληθωρισμός για τον μήνα Μάιο έχει φτάσει πια στο 11,4% και όπως φαίνεται, τα μέτρα σας, τα μέτρα της Κυβέρνησής σας δεν αποδίδουν. Μέτρα τα οποία λάβατε και καθυστερημένα και τα οποία καλύπτουν μόνο ένα μικρό μέρος του τεράστιου προβλήματος το οποίο υπάρχει.
Το ΠΑΣΟΚ έχει θέσει μια σειρά από ερωτήματα στην Κυβέρνηση και στον αρμόδιο Υπουργό, όπως γιατί η Κυβέρνηση λέει ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για μέτρα, όταν όλοι ξέρουμε ότι το τελευταίο εξάμηνο υπάρχει υπεραπόδοση φόρων λόγω των ανατιμήσεων. Για ποιον λόγο δεν αξιοποιείτε αυτά τα έσοδα προκειμένου να προχωρήσετε σε δραστικά μέτρα, όπως είναι η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ, προκειμένου να μπορέσουν να πάρουν μια πραγματική, μια ουσιαστική ανάσα τα νοικοκυριά και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις;
Για ποιον λόγο, κύριε Υπουργέ, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι ο μεγαλύτερος πανευρωπαϊκά; Για ποιον λόγο, κύριε Υπουργέ, ο πληθωρισμός στα είδη πρώτης ανάγκης είναι κατά 45% μεγαλύτερος και στα καύσιμα κατά 50% μεγαλύτερος απ’ ό,τι είναι στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης;
Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα η τιμή της αμόλυβδης είναι κατά μέσο όρο στα 2,38 ευρώ, όταν στην Ιταλία η τιμή είναι στο 1,81 ευρώ, λόγω της μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης που υιοθέτησε η ιταλική κυβέρνηση, ένα μέτρο το οποίο προβλέπεται από την εργαλειοθήκη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και που η Κυβέρνησή σας, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αρνείται πεισματικά να λάβει.
Πολύ σημαντικό επίσης είναι επιτέλους, κύριε Σταϊκούρα, να μας πει η Κυβέρνησή σας τι γίνεται με αυτούς τους ελέγχους για την πάταξη της αισχροκέρδειας. Τι γίνεται επιτέλους με αυτό; Είδαμε ότι πήγε ο αρμόδιος Υπουργός στα διυλιστήρια. Ερώτημα: Προέκυψε κάποιο στοιχείο; Και αν ναι, μπορείτε να μας πείτε ποιο είναι αυτό ή πότε θα μπορέσουμε να το πληροφορηθούμε; Ήταν επίσκεψη-έλεγχος αυτό που έκανε αρμόδιος Υπουργός ή απλά άλλο ένα επικοινωνιακό τρικ; Αυτά είναι κρίσιμα ερωτήματα τα οποία χρειάζονται άμεσα απαντήσεις.
Κυρίως καλούμε την Κυβέρνηση να λάβει πραγματικά ολιστικά μέτρα για την ανακούφιση των Ελλήνων πολιτών, μέτρα όπως αυτά που έχει καταθέσει το ΠΑΣΟΚ εδώ και μήνες και είναι η μείωση των έμμεσων φόρων, το πλαφόν στη λιανική τιμή της ενέργειας, η περαιτέρω ενίσχυση των εισοδημάτων με αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ και η θεσμοθέτηση ενός νέου ΕΚΑΣ για τους χαμηλοσυνταξιούχους.
Θυμάμαι ότι ήταν προεκλογική σας δέσμευση. Το θυμάστε εσείς αυτό; Θυμάστε ότι ήταν προεκλογική σας δέσμευση, κύριε Υπουργέ; Να μας ενημερώσετε τι προτίθεστε να κάνετε για το ΕΚΑΣ που θεσμοθέτησε το ΠΑΣΟΚ, κατήργησε ο ΣΥΡΙΖΑ και εσείς λέγατε ότι θα επαναφέρετε. Πείτε μας.
Το φετινό μάλιστα καλοκαίρι εκτιμάται ότι η τουριστική κίνηση θα βρίσκεται στα επίπεδα τουλάχιστον του 2019. Και μακάρι, θα σας πω εγώ, πραγματικά να πάει καλά ο τουρισμός.
Η τουριστική κίνηση όμως και εν γένει ο τουρισμός ιδίως στα νησιά, δυστυχώς, δεν φαίνεται να αφορά στον εγχώριο πληθυσμό, ο οποίος έχει πολύ μεγαλύτερα προβλήματα να διαχειριστεί. Οι δε θερινές διακοπές για τους περισσότερους τείνουν να γίνουν ολιγοήμερες, τοπικές, κοντινές εξορμήσεις. Οφείλω να σας ομολογήσω ότι πραγματικά προκαλεί ιδιαίτερη στεναχώρια η παρατήρηση ότι η Ελλάδα ναι, μπορεί μεν να γεμίζει από τουρίστες από το εξωτερικό αδειάζει όμως από τουρίστες του εσωτερικού.
Διακοπές γιοκ, λοιπόν, αυτή είναι η πραγματικότητα, για τη μέση ελληνική οικογένεια για φέτος, η οποία δυσκολεύεται καλά-καλά να ανταποκριθεί στο καθημερινά αυξανόμενο κόστος ζωής. Μειώνει τις δαπάνες από παντού, μειώνει και τις όποιες διακοπές και σε ποσότητα και σε ποιότητα.
Απέναντι λοιπόν σε όλη αυτή την κατάσταση χρειάζεται ένα συνολικό σχέδιο αντιμετώπισης της ακρίβειας, προστασίας της κοινωνίας και, δυστυχώς, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να υπάρχει. Η Κυβέρνηση δεν ακούει κανέναν. Είναι δέσμια μιας αλαζονική αυτάρκειας, αλαζονικής αυταρέσκειας, δεν προχωρά σε τολμηρά μέτρα, τα οποία μπορούν να δώσουν πραγματική ανάσα και να τα νιώσει άμεσα στην τσέπη του ο Έλληνας πολίτης, όπως είναι η μείωση του φόρου καυσίμων και των καταναλωτικών προϊόντων έστω πρώτης ανάγκης. Ολιγωρία λοιπόν, ανεπάρκεια λοιπόν για μία ακόμη φορά με μέτρα που «θα» ανακοινωθούν όταν «θα» είναι έτοιμη η Κυβέρνηση. Αλλά μέχρι τότε η κοινωνία αγωνιά.
Όσον αφορά το σημερινό νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών για το οποίο έχουμε κληθεί να τοποθετηθούμε αναφορικά με την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών, αλλά και τον εκσυγχρονισμό του ΟΔΔΗΧ, του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, όπως αναδείχθηκε από τους περισσότερους σε αυτήν εδώ την Αίθουσα ομιλητές, ο βασικός σκοπός των προωθούμενων αλλαγών ως προς το Ταμείο της Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας είναι η διαδικασία σταδιακής αποεπένδυσης του Δημοσίου από τις συστημικές τράπεζες. Προβλέπεται δηλαδή ότι μετά από μια μεταβατική περίοδο, έως και το έτος 2025, το πιστωτικό σύστημα θα επανέλθει σε μια αμιγώς ιδιωτική σύνθεση.
Πώς θα γίνει όμως αυτό και με ποιο τίμημα θα γίνει, κύριε Υπουργέ; Διότι το Ελληνικό Δημόσιο, είναι γνωστό, έχει συμβάλλει τα μέγιστα εμπράκτως με ποσό άνω των 40 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη διάσωση και για τη σταθερότητα των ελληνικών τραπεζών μέσω της ανακεφαλαιοποίησής τους. Συνεπώς, εύλογα θα ανέμενε κανείς ότι μια τέτοια δημόσια επιβάρυνση αυτού του ύψους θα πρέπει με κάποιον τρόπο να προστατευθεί και η όποια διαδικασία αποεπένδυσης να γίνει με κανόνες και όχι στη λογική της δωρεάς ή του ξεπουλήματος. Διότι στη βάση τους μιλάμε για κρατικά χρήματα, μιλάμε για κρατική περιουσία. Αυτή είναι η αλήθεια.
Πώς λοιπόν θα προστατευτούν τα συμφέροντα του Δημοσίου, κύριε Υπουργέ, όταν προβλέπεται ότι η διάθεση των μετοχών του Ταμείου θα γίνει με βιβλίο προσφορών σε τιμές που θα προσδιορίσουν ως εύλογες οι εκάστοτε σύμβουλοι; Γιατί αυτό λέει το σχέδιο νόμου, διάθεση με βιβλίο προσφορών και όχι φερ’ ειπείν με δημόσια προσφορά, όπως θα ήταν συνετό, αλλά και σε οποιαδήποτε τιμή διάθεσης που θα προσδιορίσουν ως εύλογη οι εκάστοτε σύμβουλοι ακόμη και κάτω από τις χρηματιστηριακές αξίες ή την τιμή των μετοχών στην οποία αγόρασε το ίδιο το Ταμείο. Πραγματικά ολιστική προσέγγιση του θέματος για μία ακόμη φορά από την Κυβέρνηση, οφείλουμε να το ομολογήσουμε, κυριολεκτικά.
Τώρα το τι και ποια θεωρείται εύλογη τιμή δεν ορίζεται. Είναι αφημένη να προσδιοριστεί εκ των υστέρων από τρίτους, οι οποίοι δικαιούνται να αποφασίσουν κατά την κρίση τους, διαθέτοντας αυτές όσο-όσο, ακόμα και κάτω του κόστους, όπως απλά θα λέγαμε. Αυτό συμβαίνει λοιπόν όταν δεν τίθενται συγκεκριμένα μέτρα, αλλά αντίθετα όταν νομοθετούμε με αφηρημένες, με γενικές έννοιες -το έχει η Κυβέρνησή σας αυτό- οπότε και ως κριτήριο προσδιορισμού της τιμής να χρησιμοποιείται η λέξη «εύλογο».
Θέλετε να θυμίσω μήπως τις πρόσφατες υπό αίρεση μετατρέψιμες ομολογίες, τα λεγόμενα Cocos, με τις οποίες στηρίχθηκε κεφαλαιακά η Τράπεζα Πειραιώς, οπότε και τελικά το Ταμείο ζημιώθηκε με ποσό άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ; Θέλετε να το θυμηθούμε;
Ουδείς θα επιθυμούσε να επαναληφθεί μία αντίστοιχη ζημιά όταν μάλιστα, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας διαθέτει σήμερα μετοχές συνολικής αξίας 2,15 δισεκατομμυρίων ευρώ στις εγχώριες τράπεζες. Και εσείς τώρα δίνετε τη δυνατότητα οι μετοχές αυτές αξίας 2 και πλέον δισεκατομμυρίων να διατεθούν ακόμα και κάτω από τις χρηματιστηριακές τιμές ή ακόμα και κάτω από την τιμή κτήσης τους. Δυστυχώς και με νόμο προβλέπεται πιθανότατα μία νέα σημαντική, σημαντικότατη οικονομική ζημία για το Δημόσιο με διάθεση περιουσίας με όρους σχεδόν χαριστικούς. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Έτσι άλλωστε δικαιολογείται και η μέριμνά σας για την αποποίηση ευθυνών των μελών του Ταμείου, οι οποίοι ρητά προβλέπεται ότι δεν κινδυνεύουν να κατηγορηθούν για τις πράξεις τους περί κακουργηματικής απιστίας.
Και εδώ λοιπόν, κύριε Σταϊκούρα, διαφέρουμε και ως παράταξη, διαφέρουμε και ως νοοτροπία. Η στρατηγική αποεπένδυσης για εμάς δεν είναι επιτρεπτό σε καμία περίπτωση να γίνει εις βάρος του Δημοσίου. Βασικός στόχος θα έπρεπε να είναι η προστασία της αξίας του εναπομείναντος ποσοστού του Δημοσίου στις τράπεζες. Η διασύνδεση κράτους-τραπεζών στην Ελλάδα δεν εξαντλείται μόνο στη χρηματοδότηση των ανακεφαλαιοποιήσεων, αλλά είναι πολυσχιδής και ως εκ τούτου ανησυχητική και για τα δύο μέρη, ελλοχεύοντας κινδύνους.
Άλλωστε ο ίδιος ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος επιβεβαίωσε κάτι το οποίο νομίζω όλοι υποπτευόμασταν, το εν Ελλάδι κόστος δανεισμού είναι από τα υψηλότερα στην Ευρωζώνη τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα ελληνικά νοικοκυριά, με το μέσο επιτόκιο να ανέρχεται στο 3,90% όταν αντίστοιχα στα ευρωπαϊκά κράτη κυμαίνεται στο 1,68%. Τα δε «κόκκινα» δάνεια στη χώρα μας είναι στο 13% ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 2%. Για τα ζητήματα αυτά θέλετε να μας ενημερώσετε, να ενημερώσετε τον ελληνικό λαό τι ακριβώς μέτρα πρόκειται να πάρετε;
Πάμε τώρα παρακάτω. Εντύπωση μου προκάλεσε η διάταξη του άρθρου 5 της παραγράφου 17 κατά την οποία όλες οι ενέργειες οποιοδήποτε μέλους του διοικητικού συμβουλίου παραμένουν έγκυρες παρά τη διαπίστωση ελαττώματος αναφορικά με το διορισμό, την καταλληλότητα ή τα προσόντα του μέλους. Άλλο πάλι και αυτό! Καταρχάς γιατί να είναι ελαττωματικός ο διορισμός ενός μέλους στο διοικητικό συμβούλιο; Ούτε αυτό το απλό δεν μπορείτε να μας εγγυηθείτε; Σας έχουμε εμπιστευτεί δημόσια περιουσία ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων και εσείς αμφιβάλετε εκ των προτέρων ακόμα και για τα πρόσωπα που θα διορίσετε στο συμβούλιο πιθανολογώντας ότι θα υπάρχουν παρατυπίες; Αυτό μας λέτε; Ορθώς καταλαβαίνουμε; Θέλετε να μας το εξηγήσετε;
Το δεύτερο δε μέρος του νομοσχεδίου σχετίζεται με την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση και τη λειτουργία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών. Επικαιροποιείται το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στο ως άνω κεφάλαιο που είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα εκτός δημοσίου τομέα και εκτός φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Όπως πολύ σωστά επισημάνθηκε από τους φορείς, το θέμα του Συνεγγυητικού είναι εξαιρετικά ευαίσθητο και πολύπλοκο καθώς η αξιόπιστη λειτουργία του αυξάνει τη φερεγγυότητα του συστήματος εγγύησης των επενδυτών και δι’ αυτού τα κίνητρα για επένδυση. Η εφαρμογή δε των διεθνών λογιστικών προτύπων ναι, είναι θετική, βεβαίως και κρίνεται ως θετική, καθώς αυξάνει την αξιοπιστία του Ταμείου. Εγώ θα σας έλεγα ότι άργησε κιόλας να γίνει αυτό. Ήταν μια πρωτοβουλία η οποία θα έπρεπε να είχε θεσμοθετηθεί εδώ και χρόνια.
Ζητήματα υπάρχουν και σε αυτό το σκέλος του νομοσχεδίου με τα σημαντικότερα εξ αυτών να συναντώνται ως προς την απουσία εκπροσώπων των πιστωτικών ιδρυμάτων από τη διοίκηση, αλλά και την ελλιπή και ασαφή διατύπωση του τρόπου υπολογισμού του ποσού επιστροφής της μερίδας κάποιου μέλους που αποχωρεί.
Ως προς τις διατάξεις για τον ΟΔΔΗΧ που είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου που ιδρύθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.2628/98 επί εποχής ΠΑΣΟΚ, νόμος ΠΑΣΟΚ, αποτελώντας μία ακόμη σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία της παράταξής μας, η Κυβέρνηση σήμερα πατώντας σε αυτό, προχωράει σε κάποιες, ομολογουμένως θετικές τροποποιήσεις, αλλά ήσσονος ως επί το πλείστον σημασίας.
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με δύο ζητήματα. Το ένα έχει να κάνει με τη ΛΑΡΚΟ, για το οποίο τοποθετήθηκα και στην αρχή της συνεδρίασης, όπως τοποθετήθηκε και η Ειδική Αγορήτριά μας η κ. Αντωνίου. Θεωρούμε ότι η νομοθετική πρωτοβουλία που ανέλαβε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το 2020 -όπως σας είπαμε και τότε- ήταν ατελέσφορη. Αποδεικνύεται σήμερα ότι είναι ατελέσφορη με το να εντάξετε τη ΛΑΡΚΟ σε ένα ειδικό καθεστώς διαχείρισης, ειδικά τη στιγμή που οι τιμές του νικελίου είναι υψηλότερες της τελευταίας δεκαετίας.
Η πολιτική επιλογή σας είναι να μην παράγει η ΛΑΡΚΟ, σύμφωνα με τις δυνατότητές της και αυτό έχει οδηγήσει σε απαξίωσή της, αλλά έχει οδηγήσει και σε απώλεια εσόδων από τη χαμένη παραγωγή των δύο τελευταίων ετών. Είναι προφανές ότι είναι επιλογή της Κυβέρνησής σας να προχωρήσετε σε απολύσεις και να θεσμοθετήσετε μια γενική διάταξη για την ένταξη των υπό απόλυση εργαζομένων σε ειδικές δράσεις του προγράμματος του Υπουργείου Εργασίας που θα λειτουργήσει ως σπιράλ ανεργίας στην ευρύτερη περιοχή.
Σας έχουμε καλέσει ως ΠΑΣΟΚ, ως Κίνημα Αλλαγής να διασφαλίσετε τη συνέχιση της λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ, προκειμένου να μην οδηγηθεί σε κλείσιμο, καθώς επίσης σάς έχουμε καλέσει να βρείτε άμεσα λύση εξυγίανσης, προκειμένου να μπορέσουν να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας και η επιχείρηση να μπορέσει να αποκτήσει ξανά εξωστρέφεια, ειδικά σε μία περίοδο όπου το νικέλιο αποτιμάται από τις διεθνείς αγορές πάρα, μα πάρα πολύ υψηλά. Όμως, δυστυχώς, η Κυβέρνηση για άλλη μία φορά επιμένει σε λύσεις οι οποίες οδηγούν σε αδιέξοδα, ακολουθώντας λάθη και παραλείψεις του δικού της κακού παρελθόντος.
Και κλείνω με μια ρύθμιση που δεν αναφέρθηκε ούτε στις Επιτροπές, όμως αφορά πάρα πολύ κόσμο, κύριε Υπουργέ και σας καλώ να την δείτε με πάρα πολύ προσοχή. Έχει να κάνει με το άρθρο 80 του νομοσχεδίου. Η προθεσμία για ενημέρωση από τους υπόχρεους του Μητρώου Πραγματικών Δικαιούχων για τις επιχειρήσεις, αλλά και για της Μη Κερδοσκοπικές Επιχειρήσεις έχει λήξει τη 1η/2/2021. Επειδή δεν υπήρξε ενημέρωση και λόγω των συνθηκών του κορωνοϊού, πολλές μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν οργανωμένα λογιστήρια και πάρα πολλά σωματεία και πολιτιστικοί σύλλογοι, που επίσης δεν έχουν οργανωμένα λογιστήρια, δεν έχουν καταχωρίσει τα στοιχεία τους στο Μητρώο των Πραγματικών Δικαιούχων.
Η μη συμμόρφωση, λοιπόν, αυτή, η οποία, όπως σας είπα, αφορά είτε πολύ μικρές επιχειρήσεις είτε πολιτιστικούς συλλόγους και σωματεία, έχει ως αποτέλεσμα με βάση τον νόμο, τη δέσμευση χορήγησης αποδεικτικού έκδοσης φορολογικής ενημερότητας των υπόχρεων νομικών προσώπων και οντοτήτων και κυρίως υπέρογκα πρόστιμα ύψους ακόμα και 10.000 ευρώ, τα οποία τόσο για τους πολιτιστικούς αυτούς συλλόγους, όσο και για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις είναι απολύτως εξοντωτικά. Όπως σας είπα -και ρωτήστε και τους συμβούλους σας, κύριε Σταϊκούρα- είναι κάτι που αφορά πάρα, μα πάρα πολλές περιπτώσεις, πάρα πολλούς συλλόγους.
Προτείνουμε, λοιπόν και σας ζητούμε να μπορέσετε να δώσετε μία παράταση μέχρι και τις 31/12/2022 για την καταχώρηση των στοιχείων των υπόχρεων στο Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων και να μειώσετε σε ένα εύλογο ποσό, όσον αφορά, όπως σας είπα, τους πολιτιστικούς συλλόγους και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, το πρόστιμο το οποίο είναι υπέρογκο.
Σας ζητούμε να το δείτε, αφορά πάρα πολύ κόσμο. Έχω συζητήσει με πάρα πολλούς φοροτεχνικούς, προέδρους συλλόγων, πολύ μικρούς επιχειρηματίες, είναι πάρα πολύς ο κόσμος που αφορά, είναι δίκαιο και νομίζω ότι πρέπει να το δείτε και να το διορθώσετε.
Σας ευχαριστώ θερμά.