Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η 19η Νοεμβρίου, παγκόσμια ημέρα κατά της κακοποίησης των παιδιών και με τις κοινωνικές διαστάσεις μάστιγας που φαίνεται να έχει λάβει το φαινόμενο αυτό, μας βρήκε στην δίνη σοβαρότατων εξελίξεων και γεγονότων.
Οι πρόσφατες καταγγελίες που έχουν γίνει για την Κιβωτό του Κόσμου είναι πάρα πολύ σοβαρές και σοκαριστικές. Είναι φανερό ότι κανένας δεν είναι υπεράνω υποψίας, κανένας δεν είναι υπεράνω του νόμου. Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε ένας διαγκωνισμός για την αγιοποίηση ανθρώπων και της δράσης δομών που σήμερα αντιλαμβανόμαστε πόσο λάθος είναι αυτό για όποιον και αν γίνεται. Τίποτα και κανένας δεν μπορεί να μην λειτουργεί χωρίς έλεγχο, ιδιαίτερα για θέματα κοινωνικής προστασίας ανηλίκων.
Οι αρμόδιες Δικαστικές και Εισαγγελικές αρχές πρέπει να ρίξουν άπλετο φως στην υπόθεση και να αποδοθούν ευθύνες, αν υπάρχουν, στους υπεύθυνους.
Ωστόσο αυτή είναι η μία πλευρά. Θα πρέπει γενικότερα να συζητήσουμε επιτέλους σοβαρά για το ζήτημα της παιδικής προστασίας και φροντίδας. Θα πρέπει να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στήριξης των οικογενειών που βρίσκονται σε κρίση, να υπάρχει μια ολιστική αντιμετώπιση του ζητήματος, γιατί δυστυχώς η αλήθεια είναι ότι τις τελευταίες δεκαετίες υπήρξε μια πλήρης υποκατάσταση των κοινωνικών δομών του Κράτους, των κοινωνικών δομών και της εθνικής στρατηγικής, από οργανώσεις όπως η συγκεκριμένη.
Θα πρέπει να δούμε το θέμα συνολικά. Δεν μπορεί το Κράτος να κάνει στην άκρη και υποκαθίσταται από τις ΜΚΟ σε τόσο κρίσιμους τομείς όπως είναι η παιδική φροντίδα. Θα πρέπει να υπάρχει ένα Εθνικό σχέδιο στο οποίο θα συμφωνήσουμε όλοι και στο οποίο θα συμμετέχουν οι κρατικές δομές, η τοπική αυτοδιοίκηση και οι ΜΚΟ, που θα υπάρχει έλεγχος. Είμαστε πολύ πίσω στον θεσμό της αναδοχής, όταν αντίθετα σε όλες τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες η αναδοχή είναι η λύση απέναντι στην ιδρυματοποίηση, η οποία είναι εκ φύσεως κακοποιητική για τα παιδιά..
Κύριες και κύριοι συνάδελφοι,
Βιώνουμε μια αρρωστημένη περιρρέουσα ατμόσφαιρα από τα συνεχή δημοσιεύματα για τις παρακολουθήσεις, την σιωπή της Κυβέρνησης και την μη ύπαρξη κάποιου, ακόμη τουλάχιστον, σινιάλου από την Δικαιοσύνη , ότι όλα θα διαλευκανθούν. Ότι θα υπάρξει φως στο τι ισχύει και τι όχι, ποιοι είναι οι υπεύθυνοι. Σε κάθε περίπτωση έχει καθοριστικές πολιτικές ευθύνες ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση που οχυρώθηκε πίσω από το απόρρητο και δεν έχει δώσει μέχρι και σήμερα απάντηση γιατί παρακολουθούσαν το κινητό του Προέδρου μας, Νίκου Ανδρουλάκη, αλλά και την παράλληλη προσπάθεια να παγιδευτεί το κινητό του με Predator.
O Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, έκανε και πάλι καθαρό, ότι ως ΠΑΣΟΚ επιμένουμε θεσμικά και δεν ακολουθούμε το δρόμο της συνωμοσιολογίας.
Γι’ αυτό προτείνουμε:
• την κατάργηση της αντισυνταγματικής διάταξης που απαγορεύει στην ΑΔΑΕ να ενημερώνει τους παρακολουθούμενους για λόγους εθνικής ασφαλείας και μάλιστα αναδρομικά,
• την πλήρη αιτιολόγηση της άρσης του απορρήτου στην σχετική εισαγγελική διάταξη ώστε να μπορεί να ελεγχθεί η νομιμότητά της,
• την αποκοπή της ΕΥΠ από το πρωθυπουργικό γραφείο,
• την τελική απόφαση για την παρακολούθηση για λόγους εθνικής ασφαλείας, να λαμβάνει Τριμελές Δικαστικό Συμβούλιο Εφετών και να γνωστοποιείται με πλήρη στοιχεία αμέσως στον πρόεδρο της ΑΔΑΕ, ώστε ο έλεγχος να είναι ουσιαστικός.
Κάποιοι προσπαθούν να πείσουν τον ελληνικό λαό ότι το θέμα των παρακολουθήσεων, είναι ένα ζήτημα που αφορά λίγους, μια μικρή ομάδα ανθρώπων. Όμως, όλα αυτά τα ζητήματα έχουν άμεση σχέση με τα μεγάλα προβλήματα του ελληνικού λαού, με τις μεγάλες παθογένειες, διότι αυτό αποδεικνύουν τα στοιχεία σε παγκόσμιο επίπεδο.
Όταν οι θεσμοί μιας χώρας είναι αδύναμοι και ανίσχυροι, η διολίσθηση σε φαινόμενα διαφθοράς και μηχανισμούς συναλλαγής ανάμεσα στην πολιτική και οικονομική εξουσία, είναι ένα σύνηθες και άμεσα εξαρτώμενο φαινόμενο. Ο μόνος τρόπος για να υπάρχει πραγματική ευημερία και οικονομική ανάπτυξη στη χώρα μας -και σε κάθε χώρα- είναι η ισχυρή θεσμική συγκρότηση. Μόνο μια ισχυρή ευρωπαϊκή κανονικότητα μπορεί να φέρει ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο στους πολίτες και περισσότερες ευκαιρίες για τις νεότερες γενιές.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, είναι απολύτως σαφές ότι η Δικαιοσύνη πρέπει να επιταχύνει τις διαδικασίες, να ξέρουμε όλη την αλήθεια πριν τις εκλογές και ο Πρωθυπουργός να ακολουθήσει το μοναδικό δρόμο που του απομένει. Οι εκλογές να γίνουν σε καθαρό τοπίο, χωρίς σκιές. Και αυτό είναι η ευθύνη του. Δεν μπορούμε να πάμε σε εκλογές με αυτό το αρρωστημένο κλίμα.
Όλες μας οι πρωτοβουλίες και οι προτάσεις, έχουν και θα έχουν ένα και μόνο στόχο: Να ενισχυθεί η διαφάνεια, η λογοδοσία αλλά παράλληλα να αντιμετωπιστεί το τοξικό κλίμα, στο οποίο επενδύουν διαρκώς η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο ΣΥΡΙΖΑ.
Κύριες και κύριοι συνάδελφοι,
Αναφορικά με το σημερινό προς συζήτηση νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου με το οποίο ενσωματώνονται στην ελληνική έννομη τάξη ευρωπαϊκές οδηγίες για την πνευματική ιδιοκτησία και τα συγγενικά δικαιώματα και τροποποιούνται, αναλόγως, οι ισχύουσες διατάξεις προκειμένου να εξασφαλιστεί η εφαρμογή τους.
Κατά την Οδηγία ρυθμίζονται ζητήματα για τους δημιουργούς και την προστασία των δικαιωμάτων τους, νομοθετικά κενά στο χώρο του διαδικτύου, συμβάλλοντας έτσι και στην επίτευξη μιας ενιαίας ευρωπαϊκής ψηφιακής αγοράς. Πρόκειται στην ουσία για ένα αρκετά τεχνικό νομοσχέδιο, σημαντικό όμως και πολυαναμενόμενο για τους δημιουργούς.
Σε ένα σύγχρονο ψηφιακό κόσμο πρέπει να παρέχεται, να διασφαλίζεται και να ρυθμίζεται η δυνατότητα των δημιουργών να λάβουν μερίδιο από τα τεράστια κέρδη που αποκομίζουν οι πλατφόρμες, πχ Google, Facebook, Twitter, από την εκμετάλλευση του έργου τους και τις όποιες αναφορές, που αντιδρούν στις νέες ρυθμίσεις και επιμένουν για “ελεύθερες διαπραγματεύσεις” γνωρίζοντας ότι σε μια τέτοια συμφωνία θα είχαν τη θέση του ισχυρού.
Δίκαιο και σωστό είναι να υπάρξει ρύθμιση. Γιατί οι δημιουργοί διεθνώς είναι το αδύναμο μέρος στις συμβάσεις και οι πλατφόρμες έχουν καταφέρει να τους καταστήσουν ακόμη πιο αδύναμους. Τους επιβάλλουν να υπογράφουν συμβάσεις στις οποίες εκχωρείται στο σύνολο των δικαιωμάτων τους σ’ αυτές, εκμεταλλευόμενες τη θέση τους.
Γι’ αυτό και το πλαίσιο της συλλογικής διαχείρισης που εισάγει το νομοσχέδιο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο.
Αρκεί να ενσωματωθεί με συγκεκριμένη μεθοδολογία που να ευνοεί όλες τις κατηγορίες και να ορίζει αυστηρές προθεσμίες.
Παρά ταύτα, ομολογούμενος, όπως είπε και ο Ειδικός Αγορητής μας οι εν λόγω ρυθμίσεις έρχονται από μέρους της σημερινής κυβέρνησης με καθυστέρηση και πρόχειρα. Γιατί όπως εύστοχα παρατηρήθηκε και από τον Ειδικό Αγορητή της παράταξης μας Δημήτρη Κωνσταντόπουλο, οι διατάξεις και οι τροποποιήσεις που φέρουν γίνονται επί του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, με αποτέλεσμα να εξακολουθεί να ισχύει για τα ζητήματα αυτά ο νόμος 2121/1993, ένας τροποποιημένος νόμος 30 ετών σε μια άλλη εποχή και με άλλα δεδομένα.
Χρειάζεται γενικότερη επικαιροποίηση και κωδικοποίηση του νομικού πλαισίου για τα ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων, μέσα στις νέες και ραγδαία μεταβαλλόμενες συνθήκες που προσφέρει η νέα τεχνολογία και η εξέλιξη του διαδικτύου ειδικά στους τρόπους ενημέρωσης και ψυχαγωγίας.
Όπως διαπιστώσατε κ. Υπουργέ, η συζήτηση επικεντρώθηκε σε συγκεκριμένα άρθρα, όπως αυτά αναδείχθηκαν και από τους εκπροσώπους των Φορέων και τα τεκμηρίωσε συγκεκριμένα και ο Ειδικός Αγορητής μας.
Πολύ σημαντική η διάταξη του άρθρου 18, αναφορικά με την προστασία των εκδόσεων τύπου για επιγραμμικές χρήσεις, οπότε και προβλέπεται η προστασία του δικαιώματος του εκδότη Τύπου έναντι των μεγάλων πλατφορμών. Διάταξη που επικροτήθηκε από μέρους των εκδοτών. Με τον τρόπο αυτό ρυθμίζεται το νομοθετικό κενό που υπήρχε, καθώς μέχρι σήμερα οι πλατφόρμες αναπαράγουν ειδησεογραφικό περιεχόμενο και καρπώνονται το έργο των εκδοτών τύπου αλλά και το σύνολο σχεδόν των διαφημιστικών εσόδων.
Επίσης, σημαντική είναι η ρύθμιση του άρθρου 20, κατά το οποίο την ευθύνη για το περιεχόμενο που αναρτούν οι χρήστες στις πλατφόρμες, θα την έχουν πλέον οι ίδιες οι πλατφόρμες, οι οποίες και θα πρέπει να λαμβάνουν σχετική άδεια από τους δικαιούχους, Όπως θα πρέπει οι πλατφόρμες να διατηρούν μηχανισμούς που θα εξασφαλίζουν ότι το περιεχόμενο είναι αδειοδοτημένο.
Και έρχομαι στο πολύ σημαντικό Άρθρο 21, σχετικά με την αμοιβή του δημιουργού. Ένα άρθρο με πολλές παρεμβάσεις. Ως ΠΑΣΟΚ, ακούσαμε προσεκτικά τους δημιουργούς και τους σοβαρούς προβληματισμούς τους.
Εκφράσαμε τις ενστάσεις μας, ως προς τις παραγράφους 3 και 4. Ζητήσαμε να αφαιρεθούν.
Με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που φέρατε κα Υπουργέ, αποσύρατε τις παραγράφους αυτές, όπως κι εμείς είχαμε ζητήσει.
Διότι, θέση μας ήταν, ότι το εύλογο της αμοιβής δεν μπορεί να συνδέεται απαρέγκλιτα με την ύπαρξη συμφωνίας ύστερα από συλλογική διαπραγμάτευση.
Και όπως ακούσαμε από τους φορείς, υπάρχουν Οργανισμοί που δεν έχουν κάνει συλλογική διαπραγμάτευση ή δεν μπορούν να κάνουν συλλογική διαπραγμάτευση.
Αντίστοιχα προβληματική, ήταν και η διάταξη της παραγράφου 4 για τη δυνατότητα παραχώρησης χωρίς αντάλλαγμα μη αποκλειστικών αδειών εκμετάλλευσης του έργου, προς όφελος άλλων χρηστών.
Διότι, αυτό που η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίσει στους δημιουργούς, είναι η δέουσα και αναλογική αμοιβή τους, σύμφωνα και με τα οριζόμενα στο ενωσιακό δίκαιο.
Να ενισχυθεί τη θέση τους, ώστε να μην υφίστανται πιέσεις για δωρεάν εκμετάλλευση του έργου τους.
Εμείς, το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, αναγνωρίζοντας τη μεγάλη σημασία του νομοσχεδίου αυτού και την αναγκαιότητα των νέων ρυθμίσεων για την πνευματική ιδιοκτησία, τα συγγενικά δικαιώματα για τους δημιουργούς και την προστασία τους, που τόνισαν οι φορείς κατά την ακρόασή του και μάλιστα μετά και από τις διευκρινίσεις στα ζητήματα που θέσαμε, ψηφίζουμε ΝΑΙ επί της αρχής του Νομοσχεδίου.
Σας ευχαριστώ.