Ομιλία στην Ολομέλεια για την σύσταση προανακριτικής επιτροπής – 24.11.2023
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου του 2023 θα μείνει χαραγμένη στη συνείδηση του ελληνικού λαού. Συνέβη ό,τι για όλους μας φαινόταν αδιανόητο. Δύο τρένα να κινούνται στην ίδια κατεύθυνση για χιλιόμετρα, χωρίς να παρεμβαίνει κανείς για να σταματήσει την τραγωδία που τελικά σημάδεψε την συλλογική μνήμη αυτής της χώρας.
Όλο αυτό το διάστημα, από την πρώτη στιγμή έως και σήμερα, και δημόσια και εδώ στο Κοινοβούλιο η στάση του ΠΑΣΟΚ ήταν ξεκάθαρη. Δεν θα αφήσουμε αυτό το έγκλημα να ξεχαστεί και να συγκαλυφθεί. Το είπε ο Πρόεδρος Νίκος Ανδρουλάκης στους γονείς, στους συγγενείς, στους φίλους των 57 θυμάτων. Κι αυτό κάνουμε τώρα πράξη. Η πρότασή μας για σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρτκτικής εξέτασης, έχει αυτόν και μόνο τον σκοπό. Να βρεθούν οι υπεύθυνοι και να λογοδοτήσουν. Το οφείλουμε απέναντι στην χώρα και τις 57 οικογένειες, το οφείλουμε απέναντι στην συνείδησή μας και την τιμή του πολιτικού κόσμου.
Και όταν λέμε να βρεθούν οι υπεύθυνοι, εννοούμαι συγκεκριμένα πρόσωπα, που είχαν τόσο τη δυνατότητα όσο και τη γνώση, λόγω της θέσης τους, να έχουν αποτρέψει αυτό το τραγικό συμβάν. Με πιο απλά λόγια, πλέον είναι ξεκάθαρο, ότι αυτές οι 57 ζωές μπορούσαν να έχουν αποφύγει τον τραγικό θάνατο, εάν δεν είχαν τελεστεί πράξεις και παραλείψεις συγκεκριμένων πολιτικών προσώπων.
Αυτό δεν το λέω εγώ, δεν το λέει μόνο το ΠΑΣΟΚ. Προκύπτει από πόρισμα του Ευρωπαίου Εισαγγελέα. Προκύπτει από το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που εσείς ορίσατε μετά το δυστύχημα.
Και αναφέρει ότι υπάρχει ξεκάθαρα αιτιώδης συνάφεια μεταξύ του δυστυχήματος στα Τέμπη με την μη εκτέλεση της σύμβασης 717 για την αναβάθμιση της σηματοδότησης και της τηλεδοιήκηση των σιδηροδρόμων.
Γιατί η σύμβαση θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβρη του 2016. Ωστόσο, το έργο όχι μόνο δεν παραδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2016, αλλά η ανάδοχος δεν είχε καν υποβάλει μέχρι τότε ούτε τις μελέτες του έργου.
Κι εδώ έρχεται η ευθύνη των Κυβερνήσεων και των Υπουργών τους. Τόσο ο κ. Σπίρτζης, όσο ο κ. Καραμανλής ενέκριναν συνεχώς διαδοχικές παρατάσεις με αποτέλεσμα το έργο να είναι ανολοκλήρωτο μέχρι σήμερα.
Και όχι μόνο αυτό αλλά ο κ. Καραμανλής με απόφασή του ενέκρινε και την πληρωμή αποζημίωσης ύψους 3,5 εκατομμυρίων ευρώ στην ανάδοχο για θετική ζημιά λόγω καθυστερήσεων του έργου. Έλεος!
Πρόκειται για τον ίδιο Υπουργό που 8 ημέρες πριν τη φονική σύγκρουση έλεγε κύριε Υπουργέ, από τα έδρανα που βρίσκεστε αυτή τη στιγμή, απαντώντας σε ερώτηση ότι “Είναι ντροπή και ντρέπομαι, που θέτετε θέματα ασφαλείας” και συμπλήρωνε “Θα συμφωνήσετε και εσείς ότι μία υπεύθυνη Πολιτεία δεν μπορεί να παίζει με την ασφάλεια των επιβατών.”
Να όμως που έπαιζε στην πραγματικότητα. Εδώ σχεδιάζατε την επόμενη ημέρα του δυστυχήματος να μιλήσει ο κ. Μητσοτάκης σε φιέστα για τη δήθεν ασφάλεια των σιδηροδρόμων! Αιδώς!
Καταλαβαίνω τον άχαρο ρόλο του να προσπαθείτε να μαζέψετε τα ασυμμάζευτα της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας αλλά το ότι ψηφίσατε μία εξεταστική επιτροπή, που ξεκινάει από το 1997 έως σήμερα και να κρύβεστε πίσω από αυτό για να αρνείστε την Προανακριτική με στοχευμένο περιεχόμενο , σας κάνει να θέλετε την αλήθεια; Δεν νομίζω.
Με απλά λόγια για να το καταλάβουν όλοι όσοι μας ακούν, επειδή σήμερα δεν μιλάμε για ένα θέμα τεχνικό, όπως τεχνηέντως προσπαθείτε να μας παρουσιάσετε αλλά για ένα θέμα που έχει αγγίξει τη ψυχή και τη συνείδηση ολόκληρου του ελληνικού λαού.
Έρχεται ο Ευρωπαίος Εισαγγελέας. Κατονομάζει πολιτικά πρόσωπα που κατείχαν υπουργική θέση και προσδιορίζει συγκεκριμένες αξιόποινες πράξεις και παραλήψεις τους άρρηκτα συνδεδεμένες με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Δηλαδή, ότι δεν ολοκλήρωσαν ένα έργο όπως όφειλαν σύμφωνα με τη σύμβαση 717, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.
Αντιθέτως, ο κος Καραμανλής ενώ ήξερε ότι δεν έχει προχωρήσει καθόλου το έργο, αγνόησε τις διαμαρτυρίες ακόμα και των ίδιων των εργαζομένων και ισχυριζόταν ότι τα πάντα είναι ασφαλή στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες. Και όχι μόνο αυτό. Με εμπιστευτικό έγγραφό της η Εθνική Αρχή Διαφάνειας που υπέβαλε στις 4 Οκτωβρίου του 2021 στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών όχι μόνο εντόπιζε τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της σύμβασης, αλλά έδειχνε και ποιοι ήταν οι υπεύθυνοι για όλα αυτά τα προβλήματα και αντί ο κ. Καραμανλής να στείλει το έγγραφο στη Δικαιοσύνη, το έβαλε στο συρτάρι.
Και στις 28 Φεβρουαρίου χάνονται 57 ζωές. Και έρχεστε να μας πείτε, ότι μιλάμε απλά και μόνο για δύο φερόμενα οικονομικά αδικήματα; Σας καλώ να το πείτε κοιτάζοντας τις οικογένειες των θυμάτων.
Αυτή είναι η θέση της Νέας Δημοκρατίας. Ότι δεν υπάρχουν ποινικές ευθύνες για αυτά τα αδικήματα και ότι δεν πρέπει να διερευνηθούν καν ότι υπάρχουν ! Ή θέλετε να θυμηθούμε την επίσημη θέση της, τις πρώτες ημέρες της τραγωδίας : Φταίμε όλοι, άρα δεν φταίει κανείς!
Όλοι ξέρουμε όμως πως στην πρόταση για εξεταστική του ΚΚΕ βλέπετε και επιλέγετε μία διαδικασία χωρίς ονοματεπώνυμα, χωρίς ποινικές κατηγορίες που θα σας δώσει απλά χρόνο που θα καλύψει τον Υπουργό σας και τα γαλάζια σας παιδιά.
Οπότε σήμερα κύριε Υπουργέ, ας τοποθετηθούμε όλοι ξανά.
Τόσο απέναντι στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ, όσο και απέναντι στον ελληνικό λαό και στις οικογένειες των θυμάτων.
Γιατί ξέρετε, μπορεί η οποιαδήποτε επιλογή μας να κρίνεται πολιτικά. Να μπορούμε να επιχειρηματολογήσουμε πάνω σ΄ αυτή θετικά ή αρνητικά ο καθένας από την πλευρά του, αλλά υπάρχουν στιγμές, όπως η συγκεκριμένη τραγωδία, που ανεξαρτήτως της πολιτικής μας αφετηρίας, είμαστε υποχρεωμένοι να υπηρετήσουμε την αλήθεια.
Σας ευχαριστώ
Παρακολουθήστε το σχετικό video εδώ: