Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Δεν μπορώ να ξεκινήσω την ομιλία μου χωρίς να αναφερθώ στη ρύθμιση-απειλή κατά των μελών των ανεξάρτητων αρχών και προφανώς –προφανέστατα- και κατά του κ. Ράμμου στο άρθρο 43 παράγραφος 6 του πολυνομοσχεδίου-σκούπα του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή τη Μεγάλη Τρίτη. Είναι ένα άρθρο το οποίο δεν εμπεριέχετο μέσα στις αρχικές διατάξεις οι οποίες τέθηκαν σε διαβούλευση, αλλά έκανε τελείως ξαφνικά την εμφάνισή του σήμερα και το οποίο νομίζω ότι εγείρει -το λιγότερο που μπορούμε να πούμε- εύλογες απορίες.
Όμως, τι να λέμε, κύριε Υπουργέ; Δεν μας εκπλήσσει το τι κάνει η Κυβέρνησή σας. Δεν μας εκπλήσσει το ότι έρχεστε να στοχοποιήσετε έναν μήνα πριν από τις εθνικές εκλογές για μία ακόμη φορά και πάλι ξανά τα μέλη των ανεξάρτητων αρχών, απειλώντας τους και επικαλούμενοι δήθεν ζητήματα απορρήτου. Δεν μας εκπλήσσετε πια. Ο ελληνικός λαός, όμως, σύντομα θα δώσει την απάντησή του. Κυριακή κοντή γιορτή, έρχονται οι εκλογές!
Και βεβαίως, δεν μπορώ να αφήσω χωρίς σχολιασμό ότι μέσα σε όλη αυτή τη δίνη της προεκλογικής αντιπαράθεσης λαμβάνει χώρα -και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να το υποτιμήσουμε- αυτή η προσπάθεια, αυτός ο εμπαιγμός, αυτή η μεθόδευση από τον καταδικασμένο και φυλακισμένο για εγκληματική δραστηριότητα Ηλία Κασιδιάρη και από το μόρφωμα το οποίο εκπροσωπεί με όλα αυτά τα οποία έχουν φανερωθεί αυτές τις μέρες. Έχει φανερωθεί, λοιπόν, η επιδίωξη να ξεπεραστεί ο νομικός σκόπελος για εγκληματικές οργανώσεις, οι οποίες επιχειρούν την είσοδό του στη Βουλή με τον μανδύα του πολιτικού κόμματος, με αλλαγές στη βιτρίνα του κόμματος Κασιδιάρη, όπου επιδιώκουν να ευτελίσουν την απόφαση της μεγάλης Πλειοψηφίας της Βουλής, η οποία υπερψήφισε τη γνωστή τροπολογία, υιοθετώντας, μάλιστα, τις συγκεκριμένες νομοτεχνικές βελτιώσεις τις οποίες κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ και που, βεβαίως, δεν μπορώ να παραγνωρίσω ότι δυστυχώς δεν υπερψήφισαν όλα τα κόμματα. Βάζει, λοιπόν, το μόρφωμα του κ. Κασιδιάρη μπροστά έναν αντεισαγγελέα του Ανωτάτου Δικαστηρίου, ο οποίος δέχτηκε να παίξει τον ρόλο του αχυράνθρωπου και προωθώντας δήθεν οριακές αλλαγές στο καταστατικό και στη σύνθεση της διοικούσας Επιτροπής, με τον καταδικασμένο ωστόσο πρώην, νυν χρυσαυγίτη να είναι υποψήφιος στην Α΄ Αθηνών.
Η Βουλή έπραξε το καθήκον της, η Βουλή έπραξε το πολιτικό, το νομοθετικό της καθήκον και τώρα τη σκυτάλη την παίρνει ο Άρειος Πάγος, ο οποίος θα λάβει απόφαση στις 5 Μαΐου. Πιστεύω ότι δεν θα δεχτεί την κοροϊδία, ότι δεν θα επιβραβεύσει τη στάση του πρώην συναδέλφου του, ότι θα προστατεύσει με την απόφασή του την Ελληνική Δημοκρατία, ότι θα προστατεύσει με την απόφασή του το κύρος και την αξιοπιστία της ελληνικής δικαιοσύνης.
Και δεν μπορώ επίσης να μην αναφερθώ και σε δύο ακόμη νοσηρά –νοσηρότατα!- φαινόμενα, δεν μπορώ να μην επισημάνω το γεγονός, αυτό το φαινόμενο, δυστυχώς, αυτό το οποίο έχει συμβεί με το δωδεκάχρονο κορίτσι, το οποίο με προβληματίζει και νομίζω ότι πρέπει να μας προβληματίσει πάρα πολύ όλους μας εδώ πέρα για το ποια είναι τελικά η στάση της ελληνικής πολιτείας. Γιατί είδαμε το δωδεκάχρονο αυτό κορίτσι στον Κολωνό, το οποίο έχει υποστεί όλη αυτή την απίστευτη βία και τους βιασμούς το προηγούμενο διάστημα, να δέχεται μέσα στο ίδιο του το σπίτι επίθεση με μαχαίρι. Αυτό είδαμε!
Τι κάνει η ελληνική πολιτεία, κύριε Υπουργέ; Αυτό το κορίτσι έχει ζήσει έναν εφιάλτη που θα την επηρεάζει όλη της την επόμενη ζωή και σαν να μην έφτανε αυτό, δέχεται μέσα στο ίδιο της το σπίτι απειλές και επιθέσεις. Είναι άμεση ανάγκη να στηρίξουμε αυτό το παιδί. Είναι άμεση ανάγκη η προστασία αυτού του παιδιού! Προφανώς –προφανέστατα!- δεν θα είναι λίγοι αυτοί οι οποίοι φοβούνται μήπως πιθανά αποκαλυφθούν για χυδαίες πράξεις εις βάρος ενός ανηλίκου.
Το μεγάλο, λοιπόν, θέμα είναι ποιες θα είναι οι αποφάσεις, οι άμεσες αποφάσεις, του ελληνικού κράτους, της ελληνικής πολιτείας για την προστασία του. Περιμένουμε να δούμε.
Παράλληλα, όμως, δηλώνω και συγκλονισμένη από την απόλυση του κατά συρροή βιαστή ανηλίκων Σειραγάκη, ο οποίος καταδικάστηκε σε τετρακόσια ένα χρόνια φυλάκιση και αποφυλακίστηκε μόλις μέσα σε οκτώ χρόνια. Αν είναι δυνατόν! Αυτά συμβαίνουν, δυστυχώς! Αν είναι δυνατόν, πραγματικά! Όλοι γνωρίζουμε ότι ναι, πίσω από αυτή την ακατανόητη, την παντελώς ακατανόητη κίνηση που έχει αναστατώσει κυριολεκτικά όλη την ελληνική κοινωνία βρίσκονται ευνοϊκές διατάξεις του περίφημου πια Ποινικού Κώδικα του 2019, που ψηφίστηκε άρον άρον μέσα σε ένα βράδυ πριν από τις εκλογές του 2019. Τέτοιες ώρες, όμως, τέτοια λόγια! Τι κάνουμε τώρα, αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο. Είναι αδιανόητο αυτό το άτομο, αν μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε άτομο, άνθρωπο, αν μπορούμε να τον χαρακτηρίσουμε, που κατέστρεψε τις ζωές τριάντα έξι παιδιών, να είναι ελεύθερος, εκτίοντας μόνο οκτώ χρόνια από την ποινή του. Για ποιον σωφρονισμό μπορούμε να μιλάμε; Για ποια σωφρονιστική πολιτική;
Νομίζω ότι είναι ανάγκη να ξαναδούμε όλα αυτά τα προβλήματα από την αρχή, όχι απλά με την ευκολία με την οποία αντιμετώπισε η Κυβέρνησή σας κάποια ζητήματα, θεωρώντας απλά και μόνο ότι με το να μεγαλώνουμε τις ποινές, να αυξάνουμε τις ποινές λύνουμε το θέμα. Ναι, σημαντικό είναι, αλλά προφανώς δεν λύνεται έτσι το ζήτημα. Είμαστε Βουλευτές, είμαστε γονείς πρωτίστως και πάνω από όλα και κανείς δεν μπορεί να αδιαφορήσει απέναντι σε αυτά τα συμβάντα. Ελπίζω η παρέμβαση του κ. Ντογιάκου να ανατρέψει -αν το επιτρέπει ο νόμος, βέβαια- και να έχει κάποιο αποτέλεσμα και σε αυτό το θέμα.
Τώρα, όσον αφορά το σημερινό νομοσχέδιο, στα πρώτα Μέρη του -και νομίζω το ανέλυσε ενδελεχώς και ο ειδικός αγορητής μας, ο κ. Φραγγίδης- φαίνεται να γίνεται μία προσπάθεια επικαιροποίησης μέσω της κωδικοποίησης της νομοθεσίας για τη λειτουργία των φαρμακευτικών συλλόγων και του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, κάτι το οποίο αποτελούσε αίτημα πάρα πολλών χρόνων. Αν διατρέξουμε την αιτιολογική έκθεση, προκύπτει ότι ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος είχε καταθέσει σχετική πρόταση προς το αρμόδιο Υπουργείο, την οποία την επεξεργάστηκε μία διαπαραταξιακή Επιτροπή και η οποία συγκροτήθηκε ακριβώς και για αυτό τον λόγο.
Οι εν λόγω διατάξεις βασίστηκαν σε πρόσφατες τροποποιήσεις ιδρυτικών νόμων άλλων συλλόγων, όπως των ιατρικών συλλόγων και του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου.
Σε γενικές γραμμές, όπως είπε και ο ειδικός αγορητής μας κ. Φραγγίδης κατά τη συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής, το σημερινό νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, δεδομένου ότι το ισχύον θεσμικό πλαίσιο ορίζεται από τον ν. 3601/1928. Μετά από αλλεπάλληλες τροποποιήσεις που έχει υποστεί με την πάροδο των ετών, είναι ένα θεσμικό πλαίσιο παρωχημένο με διάσπαρτες, με αλληλοεπικαλυπτόμενες διατάξεις και δεδομένου ότι το ισχύον σήμερα θεσμικό πλαίσιο ισχύει ενενήντα πέντε χρόνια μετά την ψήφισή του, είναι πια παρωχημένο και με διατάξεις οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις είτε συγκρούονται είτε έχουν καταργηθεί. Έτσι, λοιπόν, συγκεντρώνετε σκόρπιες διατάξεις. Ουσιαστικά με αυτόν τον τρόπο ξεκαθαρίζεται οριστικά το ζήτημα της πλήρους οικονομικής αυτοτέλειας των φαρμακευτικών συλλόγων ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου σωματειακού χαρακτήρα που δεν χρηματοδοτούνται, επιδοτούνται από τους κρατικούς πόρους.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν συγκεκριμένες διατάξεις οι οποίες είτε χρήζουν βελτίωσης είτε τουλάχιστον επαρκούς αιτιολόγησης αν τελικά εισαχθούν με αυτόν τον τρόπο προς ψήφιση. Διότι αναφέρθηκαν και οι φορείς κατά την ακρόασή τους, νομίζω, σε όλα αυτά τα σημεία τα οποία θα σας θέσω κι εγώ αναλυτικά, όπως βεβαίως και οι συνάδελφοι ειδικοί αγορητές.
Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 6 που αφορά τα μέλη είναι απορίας άξιο γιατί να στερούνται οι υπεύθυνοι φαρμακοποιοί που εργάζονται σε φαρμακεία, παρότι είναι μέλη των φαρμακευτικών συλλόγων, το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι.
Επίσης σχετικό στο άρθρο 23 αναφορικά με τα προσόντα και τα κωλύματα εκλογής μέλους του ΔΣ σε σχέση με τα διοικητικά συμβούλια των φαρμακευτικών συλλόγων και το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι, θα πρέπει να γίνει ρητή αναφορά ότι επιτρέπεται μόνο σε διπλωματούχους φαρμακοποιούς και όχι απλώς σε κατόχους άδειας ίδρυσης και λειτουργίας φαρμακείου κατ’ αναλογία με το παλιό άρθρο 4 του νόμου του 1928.
Τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου σωματειακής μορφής με σκοπό την οργάνωση ενός επαγγέλματος και τη ρύθμιση και παρακολούθηση της επαγγελματικής δραστηριότητας των προσώπων που το ασκούν δεν γίνεται να έχουν μέλη είτε του συλλόγου είτε της διοίκησής τους μη διπλωματούχους. Κρατώ ως θετικό ότι η Αναπληρώτρια Υπουργός κ. Γκάγκα είπε ότι συμφωνεί και ότι θα φέρει νομοτεχνική βελτίωση. Αναμένουμε, λοιπόν, να το δούμε και εν τοις πράγμασι.
Θέλω να σταθώ στο γενικότερο βασικό σχόλιο που αναφέρθηκε σχετικά με το γεγονός ότι το νομοσχέδιο προωθεί τελείως αναιτιολόγητα -και περιμένουμε να μας εξηγήσετε γιατί- έναν συγκεντρωτισμό αρμοδιοτήτων του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου επί των φαρμακοποιών-μελών των επιμέρους τοπικών συλλόγων, μολονότι ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος έχει μέλη συλλόγους και όχι φαρμακοποιούς.
Εν ολίγοις, ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος αποκτά υπεραρμοδιότητες απομειώνοντας αντίστοιχα κεκτημένες αρμοδιότητες των τοπικών συλλόγων. Ειδικότερα, ο Φαρμακευτικός Σύλλογος της Αττικής με το υπόμνημά του κατά τη διαβούλευση σχολιάζει έντονα το άρθρο 54 και τον τρόπο που ορίζει η διάταξη για συγκεκριμένο κλιμακωτό τρόπο επιλογής εκπροσώπων στο δευτεροβάθμιο όργανο. Παρά το ότι σε όλες τις άλλες εκλογικές διαδικασίες εφαρμόζεται η απλή αναλογική, ειδικά για την εκπροσώπηση των μελών των τοπικών φαρμακευτικών συλλόγων στον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο δεν ακολουθείται αυτό το μέτρο, αλλά προτείνεται ο συγκεκριμένος τρόπος του άρθρου 54.
Έρχομαι και στο άρθρο 80 με το οποίο καταργούνται διατάξεις που αφορούν τη δράση και τη δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης των φαρμακευτικών συλλόγων, διατάξεις οι οποίες δεν είναι παρωχημένες, οι οποίες δεν συγκρούονται με άλλες, οι οποίες δεν αλληλοεπικαλύπτονται ούτε και έχουν καταργηθεί, αλλά αντιθέτως φαίνεται να εξυπηρετούν την καλύτερη δυνατή λειτουργία των φαρμακευτικών συλλόγων.
Το δικαίωμα της απευθείας επικοινωνίας με τις αρχές παρέχεται πλέον μόνο στον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο -να μας εξηγήστε γιατί το κάνετε και αυτό- ειδικά σε μία εποχή που όλοι γνωρίζουμε ότι τα προβλήματα στον χώρο των φαρμάκων είναι τεράστια, όπως το τεράστιο θέμα με την έλλειψη βασικών φαρμάκων που αντιμετωπίσαμε προσφάτως και αντιμετωπίζουμε και για το οποίο σας είχα καταθέσει και απανωτές επίκαιρες ερωτήσεις στη Βουλή.
Οπότε, η συνδρομή στην ανάδειξη και στην επίλυση προβλημάτων οποιουδήποτε θεσμικού φορέα, πρωτοβάθμιου ή δευτεροβάθμιου, είναι απαραίτητη και τον περιορισμό αυτό πρέπει να μας τον εξηγήσετε. Διότι αυτό κάνετε, περιορίζετε αυτό το δικαίωμα. Εξηγήστε μας, λοιπόν, πώς ακριβώς βοηθάτε με αυτό τον τρόπο και κάνετε καλύτερη τη λειτουργία των φαρμακευτικών συλλόγων.
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με το τελευταίο μέρος του νομοσχεδίου, το οποίο συμπεριλαμβάνει κάποιες θετικές διατάξεις, όπως είναι η παροχή δυνατότητας σε παιδιά και εφήβους με κινητικά προβλήματα να λαμβάνουν υπηρεσίες φυσικοθεραπείας και από μη συμβεβλημένους φυσικοθεραπευτές, αλλά και η υλοποίηση της δράσης για την αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας με πόρους του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Το σημερινό νομοσχέδιο, το οποίο δεν ήταν και η κορωνίδα των αντιπαραθέσεων για τον χώρο της υγείας, νομίζω πως είναι το τελευταίο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας στην παρούσα Βουλή. Με αφορμή αυτό -και κλείνω, κύριε Πρόεδρε- είναι καλό να θυμηθούμε όλοι σε αυτή την Αίθουσα και βεβαίως ο ελληνικός λαός τις τεράστιες αντιπαραθέσεις μας όλα τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια και τις τεράστιες μάχες που έδωσε το ΠΑΣΟΚ από τα έδρανα της Βουλής των Ελλήνων απέναντι στα πρόχειρα νομοθετήματα χωρίς αποτέλεσμα τα οποία φέρνατε, απέναντι στην έλλειψη συνολικού σχεδιασμού για την υγεία η οποία σας εκθέτει και συνεχίζει να σας εκθέτει, απέναντι στην συνειδητή πρόθεσή σας για περαιτέρω απαξίωση του εθνικού συστήματος υγείας και τον τρόπο τον οποίο επιλέξατε να διαχειριστείτε την πανδημία.
Παρά το γεγονός ότι στην πανδημία αυτό το πραγματικά δυσκολεμένο και πληγωμένο ΕΣΥ κράτησε τη σημαία ψηλά και υπήρξε ο στυλοβάτης των Ελλήνων πολιτών, εσείς αντί να το στηρίξετε, συνεχίσατε να το απαξιώνετε τόσο σε επίπεδο στελέχωσης όσο και σε επίπεδο υποδομών, εξοπλισμού και οργάνωσης. Θέλετε να πάμε, αλλά πραγματικά και όχι επικοινωνιακά, κύριε Πλεύρη, σε μία εφημερία ενός νοσοκομείου, σε μία εφημερία στο «ΑΤΤΙΚΟ» που έκλεισε σήμερα με διακόσιες δώδεκα εισαγωγές και εβδομήντα τέσσερα ράντζα; Πρόκειται για σημερινό νούμερο. Όμως, δεν είναι απλά νούμερα. Είναι εβδομήντα τέσσερις ασθενείς, εβδομήντα τέσσερις άνθρωποι οι οποίοι εισήχθησαν και μπήκαν σε ράντζο. Τι κάνατε γι’ αυτό, κύριε Πλεύρη;
Θέλετε να μιλήσουμε για το ότι έκλεισε η Καρδιοχειρουργική Μονάδα στο «ΑΤΤΙΚΟ», λόγω έλλειψης ιατρονοσηλευτικού προσωπικού και ότι από τις δεκατέσσερις αίθουσες χειρουργείων λειτουργούν οι εφτά; Διότι το ζητούμενο είναι το πώς λειτουργεί το ΕΣΥ στην καθημερινότητα των πολιτών. Τα νούμερα που έρχεστε και επικαλείστε δήθεν προσπαθώντας να ωραιοποιήσετε μία κατάσταση δεν μπορούν να πείσουν τους Έλληνες πολίτες οι οποίοι προσπαθούν κάθε μέρα, είτε μέσα από τα νοσοκομεία είτε μέσα από το πρωτοβάθμιο σύστημα υγείας που κυριολεκτικά το έχετε διαλύσει, να εξυπηρετηθούν και να βρουν ποιοτικές παροχές υγείας.
Ανέφερε ο κ. Φραγγίδης όλα τα κακώς κείμενα της διακυβέρνησής σας. Δεν θα τα επαναλάβω. Θα επαναλάβω τις προτάσεις μας, στις οποίες κωφεύετε. Και κωφεύετε –φοβάμαι πάρα πολύ- ιδεοληπτικά. Διότι πώς αλλιώς μπορεί κάποιος να εξηγήσει το ότι εσείς από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης ουσιαστικά διαθέσατε μόνο το 4,8% και όχι το 10% όπως λέει το ΠΑΣΟΚ ότι έχει γίνει στην Πορτογαλία;
Για πραγματική κοινωνική πολιτική! Διότι πώς μπορεί κανείς να εξηγήσει πραγματικά το ότι κωφεύετε στη μόνιμη πρόταση του ΠΑΣΟΚ –έχουμε χάσει τον αριθμό των τροπολογιών που έχουμε καταθέσει- να μπουν στα βαρέα και ανθυγιεινά οι εργαζόμενοι στον χώρο της υγείας; Διότι πώς μπορεί κανείς πραγματικά να εξηγήσει το γιατί αρνείστε τη στήριξη της πρωτοβάθμιας υγείας με ένα ενιαίο σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας; Έχει καταρρεύσει όλο αυτό επί των δικών σας ημερών.
Αντί, λοιπόν, για την απαξίωση και την υποβάθμιση του ΕΣΥ, εμείς αντιπροτείνουμε τις θέσεις και τις προτάσεις μας γιατί για εμάς το ΕΣΥ έχει ταυτιστεί με την ιστορία μας, με το DNA μας και με ένα πραγματικά κοινωνικό κράτος για όλους, με ποιοτικές δωρεάν υπηρεσίες για όλους τους Έλληνες και τις Ελληνίδες.
Έχουμε καταθέσει, λοιπόν, ολοκληρωμένες προτάσεις κι εσείς κωφεύετε. Αυτή, όμως, είναι η υποχρέωσή μας, αυτό ήταν και παραμένει το όραμά μας και εν τέλει όλα αυτά θα κριθούν στις επερχόμενες εκλογές.
Σας ευχαριστώ.